Lukáš
Volkman: Zjevení v Galileji Mt 28,16-20: „Jedenáct apoštolů se pak odebralo do Galileje, na horu, kterou jim
Ježíš určil. Spatřili ho a klaněli se mu; ale někteří pochybovali. Ježíš
přistoupil a řekl jim: „Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi. Jděte ke
všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jménu Otce i Syna i Ducha
svatého a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal. A hle, já
jsem s vámi po všecky dny až do skonání tohoto věku.“ Sestry
a bratři, přečtené verše z 28. kapitoly Matoušova evangelia jsou
závěrečnou statí „Zjevení v Galileji“, kterou celé evangelium končí.
Výzva učedníkům bývá připomínána mimo jiné u křestních kázání, neboť jde o
naplňování Ježíšova odkazu. Dnes
bych se rád především zaměřil na první dva verše – „Jedenáct apoštolů se pak odebralo do Galileje, na horu, kterou jim
Ježíš určil. Spatřili ho a klaněli se mu, ale někteří pochybovali.“ Vedle
projevů náboženské víry, úcty a důvěry – kterou vyjadřuje pojem „Klaněli se mu, ale někteří pochybovali“.
Může nám to znít neuvěřitelně, neboť před oběma slovesy čteme o tom, že „ho spatřili“. Tento zásadní rozdíl v přístupu
k Ježíši Kristu však nepovažuji v našem textu za nejdůležitější.
Určující je, že „Jedenáct apoštolů se
pak odebralo do Galileje, na horu, kterou jim určil.“ Někteří totiž jistě
s pochybnostmi na horu již odcházeli. Nezapomeňme, že v Matoušovu
evangeliu se dosud zjevil (při velikém zemětřesení) anděl Páně jenom strážcům
a ženám, které poslal dát svědectví učedníkům a cestou se jim zjevil i Ježíš
a zopakoval jim jejich úkol. Podstatné je tedy to, že navzdory pochybnostem
učedníci poslechli a vydali se na místo, které jim Ježíš určil. Kdyby
po ukřižování od Boha úplně odpadli, s ostatními přerušili veškeré
kontakty a nikam už nechodili, jako to udělalo již tolik bývalých členů a
příznivců naší církve, je otázkou, zda by se jim Ježíš zjevoval. Všechny
aktivity vykonané navzdory našim pochybnostem a krizím, vyjadřují o to větší
sebezapření a také riziko, což platí i v duchovní oblasti a má to před
Bohem velikou cenu. Ježíš Kristus v podobenství o dvou synech
upřednostňuje toho syna, který i přes počáteční neochotu splní vůli otcovu. O
klanění a především pak pochybování lze říci, že obě tyto tendence provázejí
celé lidské dějiny, a to v nejrůznějších oblastech i projevech. To se
samozřejmě týká i biblické víry Starého i Nového zákona. Klanění a
pochybování je od počátku přítomné nejen při Kristově zrození a v celém
jeho pozemském životě, ale i po jeho vzkříšení a zjevování. V různých historických
a kulturních etapách se mění pouze stavy a počty klanějících a pochybujících.
Vždyť tyto věci se dokonce často proměňují u jedněch a těch samých lidí, jak
to jistě sami znáte ze svého života. Pravdou je, že u mnohých lidí je
pochybování jejich trvalým stavem. Nesmíme ale zaměňovat skutečné pochybování
s primitivním a sebevědomě důležitým povýšenectvím, ve kterém dotyční
vědí všechno a vždycky nejlépe, anebo s lhostejnou povrchností, která
život redukuje na pouhou konzumnost a spotřebu. Takoví lidé a jsme jimi obklopeni
na každé kroku, nejen že o duchovní otázky ani nezavadí, ale mnozí z nich
i ostatní hodnoty mají přepočítatelné na praktické využití, konkrétní výhody
anebo finanční obnosy. Hodnoty jako – dodržení slova, pravda a mnohé jiné pro
ně v podstatě neexistují. Krásně a vtipně to vyjadřuje aforismus Ivana Krause
– „Dětem lze namluvit, že někdo žil
šťastně a spokojeně až do smrti. Dospělým se to musí vyčíslit.“ Naopak
upřímných pochybností, kterým předcházely dlouhé myšlenkové zápasy, kterým
předcházely mnohé položené i nezodpovězené otázky a nejrůznější snahy i kroky
– je zapotřebí si vážit. Skutečně velké křesťanské postavy a osobnosti také
své pochybnosti a selhání nezakrývají ani nepopírají, ale naopak je před
Bohem vyznávají a před lidmi se k nim přiznávají. Mezi pohodlnou, předpojatou
či zahořklou skeptičností, ve které je zpochybněno všechno a všichni včetně pravdy
i Boha – a pochybnostmi, kterým předchází hledání, kladení otázek a
vyčerpávající snaha po jejich překonání je zásadní rozdíl. Význam
pochybností v oblasti vědy a lidského myšlení vůbec, je přímo
neoddiskutovatelný. Podle francouzského filosofa Descartese „Pochybnosti jsou počátkem moudrosti.“ Pochybnost
je podle Descartese nezbytným nástrojem k ověření pravosti všech tezí. K podobnému,
byť mnohem staršímu výroku „O všem je
třeba pochybovat“, kniha Moudrost věků uvádí – „Tento výrok je připisovaný Aristotelovi. Pochybování je počátkem
filosofického poznání. Jde o umění správně klást otázky. Jedno ze základních
východisek racionalismu.“ No a do třetice z téže knihy můžeme uvést
velice známé latinské přísloví: „Dubito,
ergo sum“ – „Pochybuji, tedy jsem.“ Směrem
k víře nás pochybnosti mohou posouvat dál, stejně dobře jako nás mohou
brzdit. Křesťanská víra totiž nikdy není čirým výsledkem rozumu, i když se
rozumu nezříká. Její působení však proudí po jiných trasách a pochází z jiných
zdrojů, než je omezený lidský mozek. Ne nadarmo apoštol Pavel do Korintu
napsal – „Je psáno: „ Zahubím moudrost moudrých
a rozumnost rozumných zavrhnu. Protože svět svou moudrostí nepoznal Boha v jeho
moudrém díle, zalíbilo se Bohu spasit ty, kdo věří bláznovskou zvěstí.“ A
právě v tom je naše největší útěcha – že ve víře nejsme závislí pouze na
své rozumnosti a chytrosti a ani na svých pochybnostech. Pavel Kosorin
napsal: „Dovolme Bohu, aby nám
zpochybnil všechny naše potřeby – jenom tak se můžeme dovědět, že především
potřebujeme Boha.“ Naše pochybnosti o Bohu bývají skutečně mnohdy
překonány teprve, až když začneme pochybovat o svých dosavadních jistotách, o
druhých či sami o sobě. Sestry
a bratři, pochybností se jako věřící lidé obávat nemusíme. Daleko
nebezpečnější je letargie a sebe spokojená lhostejná pasivita, která
nevyvolává žádné pochybnosti, ale která předstírá neexistující víru. Víru
zredukovanou na pouhý názor. Víru, která nic neovlivní, nic nepromění, nikam
nás neposune. Takovouto víru mají ti, kteří věří v „něco“, a je to pochopitelné.
Něco – již samo v sobě obsahuje otazník. Něco po nás nic nechce a nic
nám nedává. Mezi anonymním, skrytým a nic neříkajícím něco – a úplným „nic“ –
není vůbec žádný rozdíl. A do této stereotypní apatie se často může dostat i
naše víra. „Víra“, před kterou má všechno ostatní a všichni ostatní absolutní
přednost. Tento stav je nejnebezpečnější právě tím, že nic nepotřebuje
hledat, ani nic měnit, nad ničím se zamýšlet, o nic zápasit. A přesto je důležité
zůstat v církvi, zůstat ve společenství, zůstat v rituálech, ve
svátostech a v kontaktu s těmi, kteří věří, naslouchají Slovu
Božímu a obracejí se v modlitbách k Bohu. Jinými slovy, je důležité
zůstat u zdroje. Protože Boží věrnost, láska a moc je daleko jistější a
stabilnější než věrnost, důvěra, láska a všechny naše možnosti. Především jde
tedy o to, nepodléhat momentálním pocitům, náladám, odcizenostem a
přesvědčením. Pochybnosti je zapotřebí nejen umět vyvolat, ale také přijmout
a použít. Jde o to, naučit se s nimi žít, nehroutit se z nich, ani
je nepovyšovat, protože žádná pochybnost stejně není důkazem, což pro oblast transcendentální
platí absolutně. Sestry
a bratři, přes všechny pochybnosti, obavy a duchovní únavy je nás Pán (Ježíš
Kristus) ochoten i schopen nejen proměňovat, ale i použít pro svědectví i
dílo své stejně, jako pochybující apoštoly, kteří se společně vypravili do
jeho blízkosti a přítomnosti. AMEN |