Zdeněk
Havránek: Vytrvalost ve víře Texty
Písma: „…ti všichni, ačkoliv
osvědčili svou víru, nedočkali se splnění toho, co bylo zaslíbeno, neboť Bůh,
který zamýšlel pro nás něco lepšího, nechtěl, aby dosáhli cíle bez nás. Proto
i my, obklopeni takovým zástupem svědků, odhoďme všecku přítěž i hřích, který
se nás tak snadno přichytí, a vytrvejme v běhu, jak je nám uloženo,
s pohledem upřeným na Ježíše, který vede naši víru od počátku až do
cíle…“ Žd
11,39-12,2 O
posuzování druhých „Nesuďte a nebudete
souzeni, nezavrhujte, a nebudete zvrženi, odpouštějte a bude vám odpuštěno.
Dávejte a bude vám dáno, dobrá míra, natlačená, natřesená, vrchovatá vám bude
dána do klína, neboť jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám.“ Řekl jim
také podobenství: „Může vést slepý slepého? Nepadnou oba do jámy? Žák není
nad učitele. Je-li zcela vyučen, bude jako jeho učitel. Jak to, že vidíš
třísku v oku svého bratra, ale trám ve svém vlastním oku nepozoruješ?
Jak můžeš říci svému bratru, Bratře, dovol, ať ti vyjmu třísku, kterou máš
v oku, a sám ve svém oku trám nevidíš? Pokrytče, nejprve vyjmi trám ze
svého oka, a pak teprve prohlédneš, abys mohl vyjmout třísku z oka svého
bratra.“ LK
6,37-42 Sestry
a bratří, dva texty, které jsem vybral pro dnešní kázání, spolu souvisí a
budu se tedy odkazovat jak k evangeliu Lukášovu tak k listu Židům.
Nejprve začnu evangelním textem, kde čteme, že mnoho lidí soudí ostatní či o
nich přemýšlí namísto toho, aby se soustředilo na sebe. Myslím si, že právě
to je kamenem úrazu mnohých z nás – pořád sledovat ostatní a zamýšlet se
nad jejich chováním a hledání jejich nedostatků. To je první chyba. Další chybou je následování nesprávných
autorit, kterých je kolem nás skutečně požehnaně. Pokud budeme vzhlížet
k jiným autoritám, než je Kristus, může se stát, že se dostaneme do
slepé uličky, či obrazně řečeno spadneme do jámy, jak jsme četli
v evangeliu: „Může vést slepý
slepého? Nepadnou oba do jámy?“ Měli bychom být opatrní a spíše se
vyhýbat lidem a společenstvím, kteří slibují a garantují cestu k Bohu a
ke spasení. Tuto cestu garantuje jen náš Pán a každý z nás by měl jít
právě za Kristem a nikým jiným a prožívat s Kristem osobní zkušenost
víry. V další části evangelia nazývá Kristus některé lidi jako pokrytce.
Někteří jsou tedy úplně slepí jak ke Kristu, tak i ke svému životu a
netuší, co činí. Druzí jsou na tom o něco lépe, ale přesto jejich zrak trpí,
aniž si to uvědomují. Jak je možné, že si neuvědomují svou vlastní
nedokonalost, své chyby? Protože lidé mají často strach podívat se sami na
sebe, mají strach sami ze sebe – a ten strach je tak mocný, že nevidí
trám ve svém oku, ale vidí třísky v očích ostatních lidí. S třískou
v oku ale stále člověk vidí lépe než s trámem. Člověk s trámem
v oku hledajíce chybičky a chyby u druhých, někdy dokonce ostatním
nabízí i svou pomoc k odstranění nepatrné třísky či nečistoty. Utíká od
svého vlastního problému, a tím se stává slepým k sobě samému. Ani
nevím, řeknu Vám, zda si nakonec uvědomuje nebo neuvědomuje svou poloslepost.
Taková slepost či poloslepost odvádí od víry. Takoví lidé jsou těmi pravými
pokrytci. Ti, kteří pořád někoho umravňují a diví se cizímu chování, a přitom
sami jsou mnohdy ještě horšími lidmi, kteří nejen že nemají čas sami na sebe,
ale už vůbec ne na Krista. Člověk má totiž ve zvyku přísněji nahlížet
na ostatní, než na sebe. Toto téma mi přijde velice aktuální, i když
nevím, zda zrovna na půdě našeho sborového společenství. Je faktem, že jsem
zde žádné řešení ostatních nezažil. Ale co se týče mého pracovního života a
života mimo naší náboženskou obec, pořád mi někdo vypráví o někom, chce znát
můj názor, vědět, co si o tom myslím, a můžu Vám říct, že mě to unavuje,
vysiluje a nebaví. „Ten udělal to a ten ono“ – tomu všemu dnes nahrávají
naše, v uvozovkách kvalitní, média, která také pořád někoho – například
celebrity – sledují a ukazují na ty nebožáky, co provedli, či jaké mají
osobní problémy… Tak asi člověk omlouvá sám sebe, a získává tak alibi pro svůj dosavadní život a chování. Jako když
někdo řekne: „kradou nahoře, tak proč bychom nekradli také?“ A to
je právě to – že si často za vzor bereme nesprávné autority. Proto právě
přecházím k listu Židům, ve kterém jsme četli část pojednávající o
vytrvalosti ve víře. Když vytrváme ve víře, budeme před sebou mít stále tu
pravou autoritu. Nejdříve se musíme ale soustředit sami na sebe – začít od
sebe, najít svůj vnitřní zrak a svou vlastní osobitou víru a vztah ke Kristu.
Potom, namísto pozorování a opravování ostatních, budeme k nim milosrdní, tak jako je k nám
milosrdný Ježíš Kristus, který nám neustále odpouští a nabízí nové vykročení.
Nechá nás v naší situaci nejdříve vykoupat, a pak nás osvobodí od tíhy,
břemene, kterou za sebou táhneme a nejsme schopni se pohnout z místa. Musíme však dojít k uvědomění,
prosit a modlit se ke Kristu. Kdyby Kristus nebyl milosrdný a neodpouštěl
by, byli by všichni do jednoho zatraceni. Buďme tedy shovívaví
k ostatním a snažme se jim pomoci s otevřenou náručí a netočme se
k bližnímu svému zády, když se mu nedaří či provedl něco, co zrovna
úplně neschvalujeme. Kristus také přišel na svět za hříšníky, aby napravil
jejich cestu a životní směřování. Máme
následovat Krista a chovat se k ostatním tak jako on. Abychom
k tomuto cíli směřovali, zapomeňme na dodržování předem daných pravidel,
která nám budou určovat, za jakých okolností je třeba se zachovat tak či
onak. Nejde o to přemýšlet, zda správně dodržujeme pravidla, abychom náhodou
nebyli potrestáni. To musí jít z nás, od srdce. Pokud bychom se řídili
pravidly a příkazy, chovali bychom se jako stroje. Stroje také pracují podle
předem určených pravidel. Takovým chováním se rozmělňuje rozměr lidskosti a
rozměr toho být pravým synem či dcerou Boží. Je zde něco vyššího než zadaná
pravidla či přikázání. Jistě, platí Boží zákon, ale je také něco vyššího než
zákon. V světském pojetí je to něco vyššího než právo. Právo je minimem
morálky, ale zdá se, že u nás je právo naopak jejím maximem, a podle toho
také žijeme, jak žijeme. My tedy směřujeme k něčemu vyššímu, než jsou
příkazy a zákazy, směřujeme k našemu nebeskému Otci. Abychom byli
pravými dětmi našeho Otce, měli bychom jej napodobovat, a to především tím,
že budeme milosrdní, tak jako Otec
je milosrdný k nám. Abychom byli
správnými syny a dcerami, měli bychom vzhlížet k pravému učiteli,
k pravé a jediné autoritě, kterou je Ježíš Kristus. V listě
Židům jsme četli, že dějiny víry jsou dějinami zkoušek. Život je zkouška a
víra je zkouška ještě těžší. Každou životní zkoušku či utrpení bychom měli
brát jako výchovnou lekci od našeho Otce. Otec nás vede a vychovává – vede
nás k vyššímu cíli. Víra a život mučedníků, apoštolů, svědků víry nám má
být povzbuzením v naší víře. Vždyť i sám Kristus trpěl a byl obětován
pro nás. V listě Židům čteme, že jsme obklopeni oblakem svědků, těch
svědků celé historie víry, a můžeme doplnit, že jsme obklopeni i oblakem
Ducha svatého, a tak máme Boha stále nablízku. Pro Vaše povzbuzení bych rád
znovu přečetl malou pasáž z naší epištoly: „Proto i my, obklopeni takovým oblakem svědků, odhoďme všecku přítěž
i hřích, který se nás tak snadno přichytí, a vytrvejme v běhu, jak je
nám uloženo, s pohledem upřeným na Ježíše, který vede naši víru od
počátku až do cíle.“ Naším cílem je Ježíš Kristus. A další povzbuzení
víry je toto: „Myslete na to, co všecko
on musel snést od hříšníků, abyste neochabovali a neklesali na duchu.“ A tak
nám všem přeji, ať vytrváme ve víře, ať nacházíme ve svém životě Ježíše
Krista a ať nám dodává sílu překonávat životní překážky, abychom po překonání
různých problémů byli silnějšími a moudřejšími. Amen. |