Lukáš Volkman: Svátky Vánoční 2011 L
2,4-14 – Také Josef
se vydal z Galileje, z města Nazareta, do Judska, do města
Davidova, které se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davidova,
aby se dal zapsat s Marií, která mu byla zasnoubena a čekala dítě. Když
tam byli, naplnily se dny a přišla její hodina. I porodila svého prvorozeného
syna, zavinula jej do plenek a položila do jeslí, protože se pro ně nenašlo místo
pod střechou. A v té krajině byli pastýři pod širým nebem a v noci
se střídali v hlídkách u svého stáda. Náhle při nich stál anděl Páně a
sláva Páně se rozzářila kolem nich. Zmocnila se jich veliká bázeň. Anděl jim
řekl: „Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen
lid. Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově. Toto
vám bude znamením: Naleznete děťátko v plenkách, položené do jeslí.“ A
hned tu bylo s andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha:
„Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má
zalíbení.“ Mt
2,1-5 – Když se
narodil Ježíš v judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od
východu se objevili v Jeruzalémě a ptali se: „Kde je ten právě narozený
král Židů? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu poklonit.“
Když to uslyšel Herodes, znepokojil se a s ním celý Jeruzalém; svolal
proto všechny velekněze a zákoníky lidu a vyptával se jich, kde se má Mesiáš
narodit. Oni mu odpověděli: „V judském Betlémě; neboť tak je psáno u
proroka.“ Milí přátelé, Tříkrálové poselství
bývá stanoveno až v lednu, ale my jsme si jeho část úmyslně přečetli k doplnění
zprávy o radosti pastýřů. Ježíšovo narození i celý jeho život provázely oba extrémy.
Na jedné straně to byla radost, oslava a pokoj, které by nám měly vánoční
svátky přímo symbolizovat a na straně druhé to byly obavy a strach
vystupňované až do brutálního zabíjení. V lidských dějinách bylo jistě
mnoho postav, jejichž narození bylo provázeno ještě halasnější radostí a
velkolepější oslavou. A jednalo-li se o následníka trůnu, potom mohly u těch
ostatních vzniknout i veliké obavy a strach. Tato sláva anebo úzkost byla
však způsobena významem rodičů a jejich společenským postavením. U Ježíše
Krista pro slávu ani pro nepokoj z měřítek ryze lidských nebyl ani ten
nejmenší důvod. A to nejen vzhledem k původu jeho rodičů, ale i k celkové
bezvýznamnosti a okrajovosti Izraele z hlediska mocenského či
mezinárodního. Tato bezvýznamnost se netýkala pouze země, kraje a města, ale
byla vystupňovaná až k nezbytnosti porodit dítě ve chlévě. Společenskou
bezvýznamnost Marie a Josefa právě dokládá fakt, že se pro ně nenašlo místo
pod střechou. Betlémský chlév nám může připomínat
romantický domov a zatím to byla z nouze ctnost. Byla to poslední a
nejméně žádoucí alternativa, když všechny ostatní selhaly. Ze slov 8. verše –
„protože se pro ně nenašlo místo pod střechou“ – vidíme, že Josef s Marií
chtěli a zkoušeli lepší možnosti, kam přivést na svět své prvorozené dítě.
Betlémský chlév nejen, že nebyl vytoužený, ale on nebyl ani předpokládaný.
Betlémský chlév se stal nechtěnou nutností. Společenské a sociální postavení
rodičů tedy Ježíšovi slávu a obecnou známost zajistit nemohlo. Naopak – Josef
a Marie byli pro Židy překážkou nejen v náboženském přijetí Ježíše
Krista, ale i v pochopení Ježíšovy moudrosti a inteligence. To dokládá
mimo jiné text z Matoušova evangelia (kázání v Nazaretě) v 13,54-57
– „Přišel do svého domova a učil je v jejich synagóze, takže v úžasu
říkali: „Odkud se u toho člověka vzala taková moudrost a mocné činy? Což to
není syn tesaře? Což se jeho matka nejmenuje Marie a jeho bratři Jakub,
Josef, Šimon a Juda? A nejsou všechny jeho sestry u nás? Odkud to tedy ten
člověk všecko má?“ A byl jim kamenem úrazu. Ale Ježíš jim řekl: „Prorok není
beze cti leda ve své vlasti a ve svém domě.“ Otázka Židů – odkud to ten
člověk má, pochází-li z tak prostého prostředí, už předem zpochybňuje možnost
Božího obdarování. A právě toto obdarování, určení a vyvolení je Ježíšovou legitimací.
Legitimací toho, že Ježíš nepřichází z vůle své, ale z vůle Boží, a
že je tedy ten pravý a jediný, který byl zaslíben ústy proroků, a který měl
přijít. Sláva a radost z Betlémského
zrození se tedy stává pro věřícího člověka přímo znamením Boží milosti a
lásky. A pro člověka nevěřícího by se mohla stát znamením Boží jsoucnosti a existence
a tedy i zájmem hledat skrze živého Ježíše Krista cestu k Pánu Bohu. Chci
říci, že Betlém, který se stal u Židů překážkou pro uvěření v Ježíše Krista,
by se pro nás naopak mohl stát motorem víry. Kolik lidí se už narodilo v celých
dějinách. A kolik slávy a radosti (ať už osobní či veřejné) bylo se všemi
těmito porody spojeno. A přitom zrození žádného člověka na světě nebylo a
není více oslavováno ani připomínáno. A totéž můžeme říci o Ježíšově
smrti. Význam Ježíšova zrození musíme vidět na základě lidského zabití a
Božího vzkříšení. Ježíšův počátek by bez jeho konce a zaslíbení nového začátku
neměl vůbec žádnou cenu. Ježíšovo narození je tedy provázeno andělskou
zvěstí, ale i hrozbou smrti. Dnes nám Betlém připomíná pouze to krásné, ale
tenkrát asi dominoval strach a úzkost, neboť těch, kdo se znepokojili, bylo
nepoměrně víc. Evangelista Matouš hovoří o Herodesovi a dodává – „…a s ním
celý Jeruzalém.“ Úmysl zabít Ježíše tedy začíná od jeho narození a táhne se
celým jeho životem, až do realizace na kříži. Rozdíl v pohledu a přijímání Ježíše
Krista se výrazně projevil už v jeho narození. Pro jedny je Ježíš novou
existencí a pro druhé je ohrožením jejich existence. Obě tyto tendence jsme
mohli pociťovat i my v dobách komunistické diktatury a zlovůle. Navzdory
úpornému a nesmyslnému zápasu s křesťanstvím a vírou zde byli křesťané,
faráři, církve i kostely. Doba pronásledování a tohoto druhu diskriminace
před 22 lety skončila, křesťanství zůstalo, protože za ním stojí všemohoucí
Bůh, a je tudíž lidsky nezničitelné. Jenomže nám nezůstala pouze radost a
víra betlémských pastýřů. Je ještě jedna tendence, zdánlivě
tolik nevyhraněná a přitom provázející lidstvo všech věků, a tou je
lhostejnost a nezájem. I s touto tendencí (a na to bych rád položil
důraz), se v Betlémě potkáváme. Jde o skutečnost, že se pro Ježíšovo
zrození nenašlo místo pod střechou. To svědčí o lidské sobeckosti a pasivitě.
Betlém tedy není jen místem radostných pastýřů, ale je také místem zavřených
dveří i zavřených srdcí před pomocí bližnímu. Mnoho lidí má dobrý pocit, že
nejsou podobni Herodesovi, a že tolerují křesťanství, zatímco by měli mít
špatný pocit, že jsou podobni obyvatelům Betléma – uzavření a hluší k výzvám
evangelia i křesťanské zvěsti. Drtivá většina lidí, a mnohdy i
každý z nás, je takto uzavřená a neochotná přijmout Ježíše Krista za
svého Pána a Spasitele. Toho Ježíše Krista, který od dob biblických vstupuje
do srdcí lidí a proměňuje jejich životy. Dává jim nový význam, smysl i
naději. Ani svou nepřístupností ani svým nezájmem lidé nedokazují neexistenci
Boží, ani tím neomezují jeho moc a slávu, ale dokazují pouze svoji vlastní
vzpurnost, povýšenost a neúplnost lidství, ke kterému byli stvořeni.
Kterýkoliv člověk je ve službě pro Ježíše Krista nahraditelný, ale Ježíš
Kristus ve svém nejhlubším poslání – obětování se, vzkříšení a otevření bran
věčnosti – je pro každého člověka absolutně nenahraditelný. Bůh navzdory všem
lidským překážkám dokáže prosadit svoji vůli a milost. To mohou dosvědčit
milióny věřících lidí na celém světě, kteří s tím mají osobní zkušenost.
Největším důkazem toho ale přesto zůstávají betlémské jesle a golgotský kříž. Milí přátelé, Betlém je počátkem,
nikoliv konečnou stanicí, a proto se pokoušejme (každý z nás) dojít ve
svém životě duchovně dál, než na půlnoční pobožnost. Amen. |