Lukáš
Volkman: Starosti Mt
6,33-34 – „Hledejte
především jeho království a spravedlnost a všechno ostatní vám bude přidáno.
Nedělejte si tedy starost o zítřek; zítřek bude mít své starosti. Každý den
má dost vlastního trápení.“ Ž
9,10 – „Hospodin je
zdeptanému nedobytným hradem, v dobách soužení je hradem nedobytným.“ Problematika starostí a obav z budoucnosti,
stejně jako duchovní nasměrování, je zela stěžejní a velice aktuální. Starosti
globální, týkající se celé země, Evropy anebo celého světa, prožíváme či
neprožíváme zcela rozdílně. Je to dáno i tím, že nejsme přímo ohrožení ani
válečným stavem ani okupačními vojsky ani hladomorem, tragickým nedostatkem
vody anebo epidemiemi smrtících chorob a infekcí. Důvodů k osobním starostem je
ovšem celá řada, byť jejich velikost a naléhavost je velice individuální. Ne
všichni jsme stejně ohroženi zdravotně, existenčně, vztahově a stejně nejsou ohroženi
ani naši nejbližší. Velikost starostí je vždy dána osobní momentální situací,
která se může stále zhoršovat, stagnovat anebo zlepšovat, a také naším
přístupem, naší povahou. Na straně druhé jsme každý ohrožený vším. Těch
nečekaných událostí, které mohou totálně a komukoliv obrátit život vzhůru
nohama, je okolo nás bezpočet a ani nám mnohé plány a představy nevyšly anebo
se úplně zhroutily. Se starostmi lidé bojují
nejrůznějšími způsoby. Introvertně v skrytu a tajnosti, společným sdílením
s jednotlivci či nějakou skupinou kolegů, přátel či příbuzných. Někteří
hledají pomoc u duchovních, u psychologů anebo psychiatrů a někteří, což není
nikdy nejlepší řešení, se snaží své starosti utopit v alkoholu či
drogách, čímž na sebe nabalují problémy další. Bible starosti ani nepodceňuje ani
nepopírá. Onen stoický klid, ve kterém se člověka nedotýkají žádné emoce,
protože je nad ně povýšen, nebyl vlastní jenom jednomu z proudů staré
řecké filosofie, ale tento přístup je vlastní i řadě náboženských směrů a
východních nauk. Ježíš se s tímto postojem neztotožňuje, což dokazují
nejen jeho emoční projevy, jakým byl například hněv a vyhnání penězoměnců z chrámu,
strach ze smrti v Getsemanské zahradě anebo lítostný pláč nad
Jeruzalémem. Všechny tyto situace byly reakcí na velké starosti, ať už se
jedmá o náboženskou čistotu, o vlastní život anebo o budoucnost celého města a
národa, a důkazem toho je právě náš dnešní text. V něm je existence starostí
nejen přiznávána, ale starosti a trápení jsou běžnou součástí každého dne.
Závěrečný výrok – „Každý den má dost vlastního trápení“ neplatí pro nikoho z nás
(alespoň doufám) zcela absolutně. Jistě prožíváme i relativně bezstarostné
dny, ale absolutně v každém dni prožívají mnozí lidé veliká trápení a
veliké bolesti. Ježíš pouze eliminuje starosti rozdělením na přítomné a
budoucí a doporučuje řešit ty přítomné a nezvětšovat je strachem z toho,
co se ještě nenastalo. Nejde tedy o pasivní či nezodpovědný přístup, ani o
rezignaci, ale o to, co je v daném momentě nejdůležitější. Vedle vlastní
snahy je nezbytná i důvěra v Boží pomoc a také to, že nevíme dne ani
hodiny, což se zdaleka netýká jenom smrti. Průběh svých zítřků neznáme,
nemluvě o tom, že zítřek se pro žádného člověka na světě už nemusí zrodit.
Ježíš je realistou, nikoliv idealistou, a proto nikomu „světlejší zítřky“
nezaslibuje. Naopak na rovinu říká, že „i zítřek bude mít své starosti.“
Popravdě řečeno, zaslibované „světlejší zítřky“ vedly v praxi do temné
přítomnosti a reality, a pro mnohé dokonce do té nejtemnější, ve které už
žádných zítřků nebylo. Kristova redukce starostí je tedy
velice praktickou radou, kterou vyjadřuje i latinské úsloví – „Zkrať své
starosti, aby sis prodloužil život“. Ježíš Kristus se ale svěřuje dál a
hlouběji než k vyřešení denních starostí. Proto jsme v úvodním 33.
verši četli – „Hledejte především jeho království a spravedlnost a všechno
ostatní vám bude přidáno.“ Podle mého soudu je nutné položit důraz na tři
slova. Na naše hledání, které může být různě úspěšné, ale u kterého je
důležitá vytrvalost. Dále na slovo především, protože Bůh by (alespoň někdy)
měl být námi přesunut z okraje zájmů do centra našich životů, no a
především a hlavně jde o jeho Království a spravedlnost, které je nám skrze
víru v Kristovu smrt a vzkříšení přislíbeno. Hledáním Božího království
nám mnohé zbytečné starosti odpadnou a závažné starosti začnou býti k přežití,
protože přidáno nám bude i smíření, vyrovnání se se svým údělem. Přidána nám
bude i naděje nejen pro život vezdejší, ale i pro život věčný. Seneca napsal: „Drobné starosti
hovoří, velké ztrácejí řeč.“ U drobných anebo pro někoho drobných starostí,
které hovoří, mnozí lidé řeknou – „Vaše starosti na moji hlavu“ a někteří nám
rovnou poradí „Hoď své starosti za hlavu“. Otázka zní – co ale se starostmi,
které ztrácejí řeč, které jsou až k neunesení. Úžasné je, že i Ježíš Kristus
je hlavou. Je hlavou těla, kterým je církev a tedy měl by být i hlavou
každého z věřících. Jde o to, že i nejzávažnější starosti, které nedokážeme
s nikým sdílet anebo je vůbec vyjádřit, můžeme vložit do svých modliteb
a to i do modliteb beze slov. Ty nejhlubší starosti, starosti života a smrti
je dobré vložit na hlavu, kterou je Ježíš Kristus. Vždyť Ježíš Kristus nás v témže
Mt evangeliu v kap. 11 přímo vybízí, aby všichni, kdo se namáhají a jsou
obtíženi břemeny, šli k němu a on jim dá odpočinout. On jde dokonce
ještě dál, když ve 29. a 30. verši vybízí: „Vezměte na sebe mé jho a učte se
ode mne, neboť jsem tichý a pokorného srdce a naleznete odpočinutí svým
duším. Vždyť mé jho netlačí a břemeno netíží.“ V kázání na toto téma jsem
položil otázku, zda Kristovo břemeno bylo tak lehké, že jej každý může vzít
na sebe a odpověď zněla ne – ono bylo tak těžké, že bylo odneseno za nás. Tou
největší starostí je tíha břemene smrti. Smrti naší i našich blízkých. A
právě toto břemeno Ježíš Kristus svojí obětí i zmrtvýchvstáním nám odlehčuje
a přináší tak skutečné odpočinutí našim strachujícím se duším. Sestry a bratři, ke křesťanské víře
nepatří pouhé nesení vlastních břemen a přijetí Kristova břemene. Apoštol
Pavel v listě píše: „Jedni druhých břemena neste.“ Můj otec v básni
„Břemena“ říká: „Proč se tahat druhým s břemeny? Životem jdou rychleji
ti, co nic nenesou a ničím se nezatěžují. Kde jsou dřív v životě? U jeho
východu.“ Pozorným nasloucháním a vyslyšením pomáháme nést starosti a břemena
svým bližním. Sestry a bratři, i před vstupem do
nového církevního roku, stejně jako kdykoliv jindy můžeme být zatíženi
nejrůznějšími starostmi a obavami, které jsou pro nás velkým břemenem a
zátěží. Nezapomeňme však na úměru, kterou Pavel Kosorin u pojmu „Břemeno“
vyjádřil takto: „Čím větší je břemeno, které nám Bůh naložil, tím větší je
síla, kterou nás podpírá.“ Amen. |