Lukáš
Volkman: Skok – Spatřování Ježíše Texty: Matouš 28,16-17: „Jedenáct apoštolů se pak odebralo do Galileje
na horu, kterou jim Ježíš určil. Spatřili ho a klaněli se mu; ale někteří
pochybovali.“ Milí přátelé, abychom ještě
zůstali u důležitého povelikonočního tématu Kristova zjevení a rozdílné lidské
reakce na něj, vybral jsem pro dnešek první dva verše závěrečné statě
Matoušova evangelia, nesoucí název Zjevení
v Galileji, která vedle zjevení také pojednává o „klanění se“, tedy
projevu úcty a náboženské adorace na jedné straně, ale i o „pochybování“.
Právě na tyto projevy bych se především rád zaměřil. Podobně jako v minulosti
již několikrát vypreparuji z dnešních veršů všechna slovesa. Podstatná
jména mohou sice být veliká, důležitá a doslova a do písmene skutečně
podstatná, ale teprve slovesa přinášejí dynamiku, pohyb a konkrétní akci.
Teprve slovesa oživují všechnu statičnost, netečnost a strnulost. Teprve
slovesa startují, aktivizují a zároveň i dokazují, jak opravdové je naše
osobní přijetí biblického poselství. Činorodý Bůh nepovolává nikdy nikoho
jinak, než k určité formě konání a služby. A někdy u lidí zcela bezmocných
může jít o úkol nejtěžší, ale pro ně osobně a jejich těžkou situaci
nejpotřebnější, a tím je posunutí (opět sloveso!) jejich zorného úhlu na
vlastní utrpení, úděl a bolest. V každém případě a vždy je víra věcí
určitého pohybu – přinejmenším v nás samotných. V našem textu „Zjevení v Galileji“
čteme hned na začátku o 11 učednících, kteří se odebrali, tedy putovali na
horu, tedy na místo, které jim Ježíš určil. Najít v našem životě místo,
které nám Bůh určil, může představovat mnohdy zdlouhavé, vyčerpávající a
tápající úsilí. V té nepřeberné spleti cest, po kterých se člověk může v životě
vydat, vyvstává otázka po správnosti směru a shodě s Boží vůlí. Na
straně druhé je každému člověku dána plná svoboda rozhodování. Konkrétní
cesta, po které se vydáme, nebývá před Pánem Bohem mnohdy vůbec určující a
rozhodující. Často nechává věci na našem uvážení. Myslím si, že Bůh (krom
případů velice silné vokace, tj. povolání), spíše sleduje podle jakých
ukazatelů směřujeme, jak je dodržujeme a k jakému cíli a s jakými úmysly
se k němu ubíráme. To nejdůležitější místo pro nás určené leží totiž za
hranicemi pozemského bytí. Jde tedy o to svou širokou,
pohodlnou cestu, která může vést kamkoliv a minout se cíle, zúžit na cestu,
která byť nejrůznějším směrem, ale přitom jasně, směřuje do království
nebeského. Toto určené místo není na rozdíl od Galilejské hory určeno
zeměpisně, ale způsobem, jakým po svých pozemských nejrozmanitějších cestách
putujeme. Stejně jako apoštolové i my se musíme vždy znovu odebrat nejen na
cestu, ale i do vůle Boží. ásledující verš 17: „Spatřili
ho, klaněli se mu, ale někteří pochybovali“ obsahuje další tři důležitá
slovesa. Spatřit ve svém životě Ježíše nemusí být vždy tak jednoduché, protože
nám v tom fyzický zrak rozhodně vůbec nepomůže. V listě Židům čteme
slova: „Věřit Bohu znamená spolehnout se na to, v co doufáme a pevně
počítat s tím, co nevidíme…“ A přesto jej vnitřním zrakem víry můžeme
vidět zcela znatelně a zřetelně. Můžeme vidět jeho lásku, milost, péči, oběť
i moc a především pak jeho stvoření, jež nás bytostně obklopuje a jehož jsme
nepatrnou a pomíjivou součástí. Sloveso druhé – „klaněli se mu“
– je vyjádřením vztahu a úcty. Tento projev vůči vzkříšenému Kristu je
tentýž, který nalézáme u mudrců z Východu před narozeným nemluvnětem v Betlémě.
Nevidět Ježíše vůbec, anebo se mu „neklanět“ – nesklánět se před ním je totiž
míjení se se Spasitelem světa. Jedině v pokorné úctě můžeme i pro sebe
přijmout Kristův pravý, nejhlubší a zcela nenahraditelný význam, připomínaný
o velikonočních svátcích – jeho kříž a prázdný hrob, jeho smrt a
zmrtvýchvstání. Klanění se Kristu na rozdíl od
jakéhokoliv a tolik rozšířeného poklonkování, nekritického obdivu a
servilnosti před mocnými, bohatými či slavnými tohoto světa nám nezpůsobuje
deformaci páteře, charakteru ani lidské důstojnosti, ani nezpůsobuje trapnou
podlézavost, ale přesně naopak. Opravdová a hluboká úcta před Ježíšem Kristem
nám umožňuje vzpřímení se, rozpoznání vlastní ceny, která i za nás byla
zaplacena a kterou nepřevyšují ani nejdražší fotbaloví hráči na světě, a tím
vzrůstá odolnost před oslňující září všech mocipánů i ostatních celebrit. Na závěr 17. verše jsme však
četli: „..ale někteří pochybovali…“. Sloveso pochybovat je snad
nejvýstižnějším a nejčastějším postojem ve vztahu k Bohu. Řekl bych, že
někteří lidé oč méně pochybují o sobě, o to více pochybují o Bohu. Víra toto
nazírání nejen obrací, ale přináší i Pavlovskou útěchu o tom, že naše
nevěrnosti nezruší věrnost Boží. Vždyť Boží obětující se láska je jedinou
hodnotou, která by mohla a měla stát mimo všechny pochybnosti. Na straně druhé k upřímné
víře, která nežije v sebeklamu ani povýšenosti, mohou patřit i upřímné
pochybnosti, které jsou daleko lepší, čestnější a opravdovější, než zbožné
postoje, obyčeje a fráze. V cestě víry je překonávání pochybností
poctivou prací a úsilím dostat se za ně, až k naději života věčného.
Nemusí to být proto vždy tak, že někteří spatřují Ježíše Krista, někteří se
mu dokonce i klaní a někteří pouze pochybují. Často můžeme každý sám na sobě
spatřovat odlišná stadia svého vztahu k Bohu a znovu a znovu se musíme
skrze víru vydávat na těžkou a náročnou cestu od pochybností k vidění a
spatřování Boha ve svém životě a odtud je třeba se odebrat dál, až k projevům
vnitřního pokání, osobního vztahu a uznání Ježíšovy jedinečnosti v díle
vykoupení a otevření bran věčnosti. Není podstatné, kolik lidí z našeho
okolí se před Ježíšem Kristem skloní. Podstatné je, abychom to dokázali každý
sám za sebe a vzájemně se dokázali podpořit a posilnit a vytvářeli obecenství
lidu Božího, kde Kristus bude vprostřed nás i v nás. Amen. |