Lukáš
Volkman Bílé
pevniny – území věčného sněhu a ledu Tato má duchovní úvaha,
kterou v počáteční zimě tohoto roku rozesíláme, vzešla z mimořádně
dramatického, heroického, až dojemně statečného a nakonec i tragického činu,
kterým bylo dobytí Jižního pólu Robertem Falconem Scottem. Proto nejprve malý
historický úvod. Již před svou osudovou
cestou měl za sebou anglický důstojník Robert Scott vědecko-pozorovací
výpravu s pokusem dobytí jižního pólu, ve které již zakusili – vedle
Scotta, ještě Edward Wilson (který pak se Scottem o 10 let později rovněž
zahynul) a slavný sir Ernest Henry Shackleton, obrovskou smůlu, nemoce a
nepředstavitelné utrpení. Již tenkrát Scott prokázal výjimečnou statečnost a
obětavost. Je zajímavé, že některé lidi neodradí od jejich cíle a poslání
absolutně nic na světě. Scott
pak do výpravy k dosažení Jižního pólu investoval skoro celé jmění, nechal
doma mladou ženu a malého syna a r. 1910 odjel dobývat jižní točnu. Ve
stejné době vyplul Nor Roald Amudnsen úplně opačně – dobýt točnu severní.
Cestou se však dozvěděl, že Američan Robert Peary severní pól již dobyl.
Proto Amundsen stočil loď k jihu a poslal o tom Scottovi telegram. I
když datum Scottova odchodu k pólu bylo vyjímečné: 11. 11. 1911 – více
jedniček už mít nemohl, měl strašnou smůlu. Jedny motorové saně se propadly
do hlubin moře, druhé se rozbily. Poníci postupně pomřeli. Amundsen však
přezimoval o 100 km blíže k pólu a místo poníků měl sebou psy. A tak
další číslice jedna, je tu – Scott dorazil k pólu o 1 měsíc později než
Amundsen. Na zpáteční cestě zemřel
nejprve člen výpravy Edgar Evans a později drasticky umíral i Lawrens Oates,
kterého zachraňovali a nesli dál, přesto, že je prosil, aby ho nechali
zemřít. Jejich obětování se pro nemocné a umírající zbývající tři muže
natolik vyčerpalo, že se to stalo jednou z příčin jejich smrti. Nakonec
skončili ve svém stanu pouhých 18 km od potravinových zásob. Od 21. března
1912 zuřil totiž sněhový blizard a oni byli až do své smrti 29.-30.března
uvězněni ve stanu smrti. Je obdivuhodné, že přes všechnu bolest, strádání,
totální vyčerpanost a hlad dotáhli ke svému pohřebišti i 16 kg horninových
vzorků. Co je však absolutně neuvěřitelné, je železná pravidelnost, se kterou
Scott denně pořizoval zápisky. Nejen od vyplutí z Nového Zélandu v listopadu
1910, ale i během celé vyčerpávající cesty, psal až do úplné smrti. Psal i
přes omrzliny, obrovské mrazy i několikadenní hladovění a nakonec, když už
umíral, jakoby se ještě svým čtenářům omlouval: „bohužel myslím, že už nebudu
moci psát.“ Pod podpisem zaznamenal poslední výkřik: „Probůh pečujte o naše
pozůstalé!“ Naprosto ohromující je
také vyrovnanost, smíření, laskavost a útěšnost Scottových dopisů, ve kterých
se loučí se životem a utěšuje pozůstalé své i svých dvou kamarádů. Zcela
vyčerpaní polárníci přesto svůj stan postavili tak pevně, že i po 8 měsících
přes všechny vichřice a vánice mohl být nalezen, a tak se našla i brašna se
třemi deníkovými sešity a dopisy na rozloučenou. Ještě téhož roku – přesně
před 100 lety – byl Scottův deník vydán. Je přeložen i do češtiny. Scott se svými druhy
vydobyl vítězství jiného druhu, než pro které šel bojovat, a v jistém
smyslu slova zastínil i Amundsenovo prvenství. A to osvětluji v následující
duchovní promluvě. Milí přátelé, na dnešní
dlouhé líčení polárních cest si především vzpomeňte vždy, když vám bude zima,
budete drkotat zuby a budete takříkajíc klepat kosu. Oč nesrovnatelně to je
snazší, než když zakoušíte tak intenzivní zimu, až si pro vás přijde zubatá s kosou.
Řada lidí, kteří se třesou zimou, o svém pocitu stále hovoří. Kolik procházek
a výletů bylo tímto pocitem pokaženo. A Scott se svými kamarády, kteří
umírali zimou a měli omrzliny, až se skoro už ani nemohli hýbat, byli
optimističtí, dokonce si ve stanu smrti zpívali i písně a v denících ani
dopisech není jediné nadávání, proklínání, vyčítavé stěžování či obtěžování
druhých. To je myslím pro každého z nás lekce, ze které se můžeme poučit
až do konce života. Říkal-li Ježíš ve svých blahoslavenstvích, že plačící
budou potěšeni a hladoví nasyceni, potom se dá věřit i tomu, že promrzlí
budou zahřáti. Mt 5,4.6: „Blaze těm, kdo pláčou, neboť oni budou
potěšeni. Blaze těm, kdo hladovějí a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou
nasyceni.“ Je pravdou, že Robert
Scott si neuměl pro své záměry vybrat vhodná zvířata, ale zato velice dobře
si uměl vybrat lidi. Do krajnosti obětavé, kteří i nejtěžšími zkouškami
prošli bez vzájemného osočování, vytýkání a hádek. Scottovi muži procházeli
strašlivými přírodními vichřicemi, ale byli ušetřeni všech vichřic hněvu,
zloby a bezmocného vzteku. Stále zhoršující se situace ještě plněji vykreslovala
krásu a pevnost jejich charakterů, což Scott obdivně vylíčil ve svých
dopisech na smrtelném loži. A opět máme situaci lehčí,
neboť zvířata, která si pořizujeme, nebo nepořizujeme, nemívají zpravidla
vliv na naše přežití. Velice vzácná i důležitá je ale kvalita našich přátel a
těch, s kterými se stýkáme. Naše společná cesta není sice ani v tisícině
tak dramatická a náročná jako cesta Scottovy výpravy, a asi neskončíme ve
společném stanu bez jídla a tepla, ale společné máme to, že řečeno s apoštolem
Pavlem – „Víme přece, že stan našeho
pozemského přebývání bude jednou stržen.“ (A to nezávisle na blízkosti a
vybavenosti našich skladů a zásobáren.) A nadto se od Pavla v 2K 5,1 dozvídáme: „Víme přece, že bude-li stan našeho pozemského
života stržen, čeká nás příbytek od Boha, věčný dům v nebesích, který
nebyl zbudován rukama.“ Scottovo hořké zklamání, že byl připraven o
prvenství, je z pohledu sportovního i z pohledu vynaložené
přípravy, dřiny a strádání naprosto pochopitelné. Ale pravdivý je též výrok
zakladatele olympijských her barona Pierre de Coubertena – „Důležité není vyhrát, ale zúčastnit se.“
Scott vyhrál v nesoutěžních disciplínách – v obětavosti,
sebezapření a v útěše nešťastných.
Prosbu o předání dopisu „mé ženě“ škrtl a napsal „mé vdově“ a snažil se
potěšit i vdovu a osiřelou matku svých kamarádů ve smrti. Jen Bůh ví, zda se
i na něm naplní biblická slova z epištoly Jk 1,27: „Pravá a čistá
zbožnost před Bohem a Otcem znamená pamatovat na vdovy a sirotky v jejich
soužení a chránit se před poskvrnou světa.“ Pravdou je i to, že se
dokázal vyrovnat se svou porážkou mužně a zvláště na smrtelném loži pokrytém
bílým prostěradlem věčného ledu a sněhu napsal, že „lituje pouze jediného:
našich pozůstalých žen“. To znamená, že přestal litovat svou ztrátu prvenství
na pólu a také ztrátu svého života. Život někdy bývá velice
složitý a naše největší životní prohry mohou časem být našimi největšími
výhrami, jak to nakonec ilustruje i kapitán Scott se svými věrnými druhy. A
kdyby nás náhodou výrok barona Coubertena v našich touhách po
vítězstvích a prvenstvích utěšoval málo, můžeme si připomenout jiný výrok –
tentokrát výrok Ježíše Krista v evangeliu Mk 10,31: „Mnozí první
budou poslední a poslední první.“ Kapitán Scott i jeho výprava dokázali
úžasně a statečně bojovat se svými největšími nepřáteli – mrazem, zimou,
vichřicemi a hladem. A opět si můžeme položit několik otázek. Jak my bojujeme
se svými ochladlými city a vztahy k bližním? A co náš vztah k Bohu
a k Ježíši Kristu, který je tak často na bodu mrazu, a někdy spíše
hluboko pod ním? A nebýváme ledově uzavření k potřebám strádajících? A
nezamrzly v nás Ježíšovy výzvy a zaslíbení, které naopak měly prozařovat
naše bytí? A není zamrzlá, zledovatělá a ztvrdlá cesta mezi naším mozkem a
srdcem? Má vůbec biblické poselství sílu doplout z našeho mozku až do
srdce a odtud volně vtékat do moře každodennosti a všednosti, anebo je
uvězněno jako mnohé lodě v ledovém poli – naší nedůvěry, samolibosti a
sobeckosti? A pociťujeme vůbec duchovní hlad? A jaké vichřice námi zmítají? A
nevzdouvají se nejčastěji přímo v nás samotných? Nepotácíme se v konfliktech
ve svých rodinách, pracovištích, o církvi ani nemluvě? Dalším tématem je cíl. Ten
Scottův je pokořen a zároveň je stále příliš těžký a nedostupný. Kapitán
Scott jej však dosáhl a i v tom může pro nás být velkým příkladem.
Otázka zní – jaké cíle máme my? A směřujeme k nim? A ještě aktuálnější
otázka – přijali jsme cíl, který před nás položil Bůh v Ježíši Kristu? A
který cíl je nedostupnější – jižní pól, anebo Království nebeské? To je těžká
otázka, protože jižní pól je velice těžké dobýt vlastními silami, ale do
království nebeského z vlastních sil nelze dojít vůbec. Máte-li však
průvodce, ukazatele a toho, kdo jde před vámi i s vámi, a kdo pracně
vydobyl pro nás úzkou cestu, překonal bariéru a okovy smrti a prošel územím,
z kterého jinak není návratu, potom se mi zase jeví království Boží jako
cíl daleko dostupnější. A předpokládám také mnohem vlídnější prostředí. Mimo
jiné mne totiž Robert Scott zbavil veškeré touhy navštívit jižní pól. Ježíše Krista ale nelze
vnímat pouze jako profesionálního průvodce, který nás přivede k Božímu
programu, ale též jej lze vnímat jako přítele, jehož láska byla tak veliká,
že položil život za své přátele a dokonce i nepřátele. Scottovi přátelé museli
být úžasní lidé do nepohody, ale na nepohodu, jakou je smrt, to chce hledat
přátelství ještě i v jiných zónách než ryze lidských. Kristus je startem i
cílem, neboť říká: „Já jsem Alfa i
Omega, první i poslední, počátek i konec“ (Zj 22,13). Příjemné na tom je, že nemusíme a ani nemůžeme
soutěžit o prvenství v cíli, kterým je království boží, neboť jak napsal
apoštol Pavel: „Avšak Kristus byl
vzkříšen jako první z těch, kdo zesnuli.“ (1K 15,20). Ale pozor, být veden
neznamená být tažen, jako když kapitán Scott s doktorem Wilsonem táhli
nemocného poručíka Shackeltona. Základní biblickou zásadou totiž je, že
všecky cíle vytyčené Bohem vyžadují aktivní spolupráci. Tažným koněm ani psem
Ježíš Kristus rozhodně není. Má-li Kristus podobu zvířat, potom obětního beránka
– jak o něm řekl Jan Křtitel: „Hle,
beránek Boží, který snímá hřích světa.“ (J 1,29). V Kristu se naprostá pokora s poslušností spojila s
nadlidskou silou. Svou smírčí obětí se proto Kristus zároveň stal Lvem z Judy,
jak čteme v Zj 5,5. Aktuální otázka zní, je-li
Kristus v nás? Prochází námi jedním uchem tam a druhým ven? Anebo v nás
zůstává? A z toho plyne další otázka. Jakou jsme krajinou? Studenou,
zamrzlou, tvrdou, nevlídnou a nehostinnou? Anebo naopak otevřenou, vřelou,
prozářenou láskou a pochopením? Asi každý z nás jsme krajinou, ve které
se střídají všechna roční období, a Boží láska dokáže pronikat i do těch
míst, která by byla nepřístupná, stinná a temná. Milí přátelé, možná bychom
někdo chtěli být hrdiny světového formátu, ale asi bychom pro to nechtěli
podstoupit tak dlouhé a kruté utrpení. Kapitán Scott
a jeho druzi se svým způsobem stali nesmrtelnými, protože jejich činy, výkony
a jména byla zapsána do Scottova deníku v češtině vydanému pod názvem –
„Dosažení
jižní točny“, a tím se zapsali do srdcí i myslí řady čtenářů. I my
bychom se měli snažit svými slovy a skutky zapsat do srdcí i myslí svých
bližních a nejbližších, ale ještě důležitější je, aby naše jména byla zapsána
v Beránkově knize života, jakési prezenční listině života věčného. „A nevstoupí tam nic nesvatého ani ten, kdo
se rouhá a lže, nýbrž jen ti, kdo jsou zapsáni v Beránkově knize života.“
(Zj 21,27) Na závěr bych rád
zdůraznil poslední myšlenku. Konečnou osudovostí Scottovy výpravy byla přes
všechnu blízkost, díky ukrutné vichřici, nepřekonatelná vzdálenost od skladu
se zásobami. Myslím, že naše blízkost či vzdálenost ke Kristu je stejným
způsobem určující. Na otázku, jaké vichřice
na rozdíl od promrzlých polárníků z roku 1912 zabraňují nám, abychom
došli až ke Kristu a byli duchovně nasyceni, si musíme odpovědět každý sám, a
i když si tuto otázku nikdy nepoložíme, stejně nám bude jednou zodpovězena.
Ale jisté a útěšné je, že nežijeme v Antarktidě a že Kristus dokáže
jakoukoliv bouři i sebezuřivější utišit a že pod jeho láskou a obětí mohou
roztát i ty nejpevnější kry a ledovce. Amen. |