Zdeněk
Havránek: Rozmluva v chrámu Jan 10,22-30: „Byly právě svátky posvěcení
jeruzalémského chrámu; bylo to v zimě. Ježíš se procházel v chrámě,
v sloupoví Šalamounově. Židé ho obklopili a řekli mu: ,Jak dlouho nás
chceš držet v nejistotě? Jsi-li Mesiáš, řekni nám to otevřeně!‘ Ježíš jim odpověděl: ,Řekl
jsem vám to, a nevěříte. Skutky, které činím ve jménu Otce, ty o mně vydávají
svědectví. Ale vy nevěříte, protože nejste z mých ovcí. Moje ovce slyší
můj hlas, já je znám, jdou za mnou a já jim dávám věčný život: nezahynou
navěky a nikdo je z mé ruky nevyrve. Můj Otec, který mi je dal, je větší
nade všecky, a nikdo je nemůže vyrvat z Otcovy ruky. Já a Otec jsme
jedno‘.“ Izajáš 30,15: „V obrácení a ztišení bude vaše spása,
v klidu a důvěře vaše vítězství. Vy však nechcete.“ Sestry a bratři, náš text
navazuje na kapitolu o dobrém pastýři. Každý z nás může být součástí
ovčince našeho pastýře Ježíše Krista anebo ne, to záleží na nás. Náš text je
vložen do svátku posvěcení chrámu, který židé nazývají Chanuka, nebo svátek světel.
Slavnost trvá osm dní na památku poražení Syrských sil a znovu zasvěcení
Jeruzalémského chrámu Judou Makabejským. Jsou to radostné svátky, kdy bývají
domy osvětleny. Zapaluje se speciální svícen určený pro tento svátek, který
se jmenuje chanuka a je osmiramenný. Každý den se rozsvítí jedno světlo.
Tento svátek se slaví v období zimy. Můžeme si představit, že asi
pršelo, a tak Ježíš rozmlouvá s lidmi uprostřed chrámu. Náš text je textem o víře,
tak jako mnoho jiných úseků Bible. Přesto, že Židé znají skutky Ježíše,
nejsou schopni uvěřit. I kdybychom my byli svědky skutků, o kterých Kristus
mluví, stejně bychom se museli rozhodovat, zda proto jít za Kristem, nebo
nikoliv. Stejně tak se člověk rozhoduje ve své víře. Jít za Kristem nebo
nejít? To rozhodnutí vykročit za Kristem záleží jen na nás. Jsme schopni
uslyšet Kristovo volání, jeho hlas a jít za ním? Abychom dokázali uslyšet
jeho volání, je důležité se modlit a v modlitbě vytrvat. Zastavit se a
myslet na Krista. Snažit se s ním rozmlouvat i při našich
každodenních činnostech. Kdo se rozhodne jít za
Kristem, je pod jeho ochranou. Neexistuje moc, která by nás z rukou
Kristových vytrhla: Jan 10,27-28 – „Moje
ovce slyší můj hlas, já je znám, jdou za mnou a já jim dávám věčný život: nezahynou
navěky a nikdo je z mé ruky nevyrve“. Takový člověk nepodléhá Božímu
soudu a dostává se mu nejvyššího daru – života věčného. V závěru našeho
textu čteme, že Otec a Syn jsou jedno. Tím je řečeno, že kdo je v rukou
Kristových, je zároveň v rukou Božích. Cokoliv řekne a udělá Ježíš
Kristus, je ve shodě s vůlí Boha Otce. Znovu si pokládám otázku, zda
jsem schopen vykročit za Kristem a odpovídat na jeho volání? Jsem schopen
uslyšet jeho volání v naší uspěchané době? Cítíte to také tak, že běh
života utíká až moc rychle, že je jaksi uspěchaný? Není člověk příliš
zaneprázdněn na to, aby mu vůbec zbýval nějaký čas na víru v Krista?
Nepřipadá Vám, že se zaneprázdněností je spojena i vlastní důležitost,
nepokora? Jsem důležitý člověk, jelikož jsem zaneprázdněný. Může si člověk
skutečně připadat důležitý, protože je zaneprázdněný? Zažili jste to někdy?
Osobně nevím, zda si připadám důležitý, zamyslím se nad tím. Ale
zaneprázdněný rozhodně jsem. Nevím, co dřív. Máte taky ten pocit? Odpočinek
v nedohlednu. Utíkám od jedné činnosti k druhé. Utíkám
z jednoho místa na druhé. Tento uspěchaný problém nemají jen „obyčejní“
smrtelníci, ale také duchovní. Mnozí z nich o své důležitosti
nepochybují, mimo to, že jsou stále zaneprázdněni. Např.: konference
duchovních nebo synoda duchovních – mnozí přijedou později, mnozí odjíždí
dříve, mají totiž něco důležitějšího. Nebo se můžu zeptat Vás, jako kdybyste
seděli v kostele – půjdeme na kávu? Odpověď často zní – nemám čas. Nemám
čas ani půl hodinu, abych se spolu s ostatními zamyslel nad slovem
Božím. „Jsem rád, že jsem vůbec na bohoslužbu dorazil,“ řeknou si mnozí.
Samotný kostel však nestačí. Možná někteří, kteří nechodí do kostela, myslí
na Boha více než ti, co tam chodí. Člověk v tom veškerém shonu by jaksi
neměl zapomínat na motlitbu a na Pána Boha a řekněme, že by si na Pána Boha
mohl udělat více času než „jen zajít na Bohoslužbu“. Stačí si na Pána Boha
vzpomenout při všech našich všedních i nevšedních starostech, rozmlouvat
s ním. To je také modlitba. Z čeho taková
zaneprázdněnost mnohých plyne? Člověk je stále ve skluzu. Možná z pocitu
důležitosti. Nemohu přeci navenek vypadat jako člověk, který nic nedělá, nebo
jako člověk od kterého nikdo nic nepotřebuje. Když se to stane u faráře, nemá
potom čas na své ovečky a není ostrůvkem klidu. Je potom také lapen ve víru
zaměstnanosti a zaneprázdněnosti. Dalším důvodem naší zaneprázdněnosti může
být naše lenost. Program a plný diář nám určuje okolí. Člověk by měl umět
říci ne. Nemůžeme bohužel vycházet vstříc každé prosbě. Měli bychom se snažit
náš čas řídit sami. Možná je problém ve vlastním životním stylu západní
společnosti. Je to výkonnostní společnost. Kdo nemá výkony jako by nebyl.
Každý volný čas musí být vyplněn. Podívejte se do svých kalendářů – otázka k těm,
kterých se to týká – mě také – umíme se zastavit? Jen tak být? Příliš rychle
jím, mluvím, chodím a také žiji. Nemám čas. Potom se znovu ptám – mám čas na
modlitbu? Ani moderní technologie nám nedávají více volného času, což byl
původní záměr. Nové vynálezy nám možná ušetří čas, ale do volného okénka
ušetřeného času hnedle něco nastrčíme – další aktivitu. Ježíš Kristus také
nejezdil autem ani nelétal letadlem a stihl toho docela dost. Měli bychom si
z něho vzít příklad. Jak by se asi na Krista lidé dívali dnes? Možná
jako na potulného podivína. Bůh nespěchá, to je jen lidská vlastnost. Těch,
kterých se to týká, by měli zvolnit a zapudit jakousi potřebu být neustále
zaneprázdněni. Jak to udělat? Když se někoho zeptáte, co je pro něj důležité,
většinou odpoví, že zdraví, rodina, volnočasové aktivity. Mnoha lidem však na
tyto důležité věci moc času nezbývá. Když člověk začne podléhat vlivu okolí a
také tomu, že něco je potřeba udělat hned teď, pak nám na to podstatné
nezbude čas. Na to by si člověk měl dát především pozor, aby nepodléhal
zdánlivě naléhavým výzvám a problémům. Ne vždy je to, co se zdá naléhavé,
důležité. Když potom člověk podléhá programu okolí a zdánlivě naléhavým
(důležitým) věcem, potom mu zbývá málo času na věci skutečně důležité jako je
víra, rodina, zdraví, seberozvoj... Život je potom poskládaný z činností
a věcí, které je potřeba udělat ihned a to podstatné je odsunuté. Můžeme se
sami sebe ptát: Věnuji se věcem naléhavým nebo důležitým? (Musím vydělat
peníze – je to důležité nebo naléhavé?...) Jaké důležité věci trvale
zanedbávám? Pokud víru v Ježíše Krista dosadím na první místo mezi svými
prioritami, potom bude možné slyšet a odpovídat na jeho volání a být součástí
jeho ovčince a být pod jeho stálou ochranou. Žalm 23,1: „Hospodin je můj pastýř, nebudu mít nedostatek“. Přeji si, aby
Ježíš Kristus byl vaším radostným světlem, které ozařuje vaše životy i
domovy. Amen. |