Lukáš
Volkman: Radost J
15,9-11 „Jako si Otec zamiloval mne, tak
jsem si já zamiloval vás. Zůstaňte v mé lásce. Zachováte-li má
přikázání, zůstanete v mé lásce, jako já zachovávám přikázání svého Otce
a zůstávám v jeho lásce. To jsem vám pověděl, aby moje radost byla ve
vás a vaše radost, aby byla plná.“ Ř
12,12-15 „Z naděje se radujte, v soužení
buďte trpěliví, v modlitbách vytrvalí. Sdílejte se s bratřími v jejich
nouzi, ochotně poskytujte pohostinství. Svolávejte dobro na ty, kteří vás pronásledují,
dobro, a ne zlo. Radujte se s radujícími, plačte s plačícími.“ Projevy radosti jsou nesmírně
rozdílné. A to nejen co do vnějších způsobů, příčin a obsahu a také co do
hloubky, intenzity, a vytrvalosti, ale (což je asi nejdůležitější) velice rozdílné
jsou naše rodové dispozice, životní prožitky a zkušenosti a také povahové
vlastnosti. Židovský skladatel Irving Berlin,
který se dožil úctyhodných 101 let – moudře napsal: „Život se skládá z deseti
procent toho, co z něj uděláte, a z devadesáti procent toho, jak ho
berete.“ Proto i šťastný a objektivně bezproblémový i úspěšný život může být
vnímán pesimisticky, otráveně či beznadějně a naopak. Život plný proher,
neúspěchů, nedostatku či vyložených tragédií může být vnímán pozitivně,
radostně a spokojeně. Naše vnímání, projevy i nálady jsou
pro nás i pro naše okolí nesmírně důležité. Pozitivní přístup k životu a
odhodlání bojovat někdy může ve vážném ohrožení našeho zdraví či života být
přímo záchranné. Ne nadarmo jedno italské přísloví praví: „Veselá mysl tahá
hřebíky z rakve.“ Blahodárné účinky dobrého rozpoložení v oblasti
rodinné, přátelské, pracovní, společenské či soukromé, jsou naprosto
neoddiskutovatelné. Stěžovat si, lamentovat anebo nadávat lze samozřejmě na
cokoliv. Počasím, ekonomickou situací či politickou počínaje, až po velice
vážné zdravotní problémy či tragické okamžiky. Naše sklony a projevy mohou
být ovšem pro nás natolik určující, že ani křesťanská víra je příliš
neovlivní. To však není podstatné. Víra – přes všechnu individuálnost a individualitu
by především měla zamezit pocitům naprosté beznaděje a ztrátě smyslu života.
I když při vážných psychických poruchách nemusí ani víra situaci vždy
zachránit. Čeho bych se však rád dotknul,
protože se s tím setkávám velice často, a i u mne to bude čím dál
aktuálnější, je vyrovnávání se, anebo spíše nevyrovnávání se se stářím. I v tomto
případě může biblická víra velice pomoci, ale jak vidět, úplně to nefunguje u
všech. Co by však víra měla přinášet a obsahovat, to je pokora a vděčnost.
Vděčnost za každý den. Stáří přes všechna omezení a potíže je samo o sobě
velikou milostí. V této souvislosti jako obrovská moudrost i útěcha se
mi vždy vybaví dva, přímo geniální a vtipné výroky. Ten první pochází od
Winstona Churchilla, který řekl: „V mém věku si už nemohu dovolit, abych
se cítil špatně.“ Skutečně je pro nás velice prospěšné, aby s přibývajícími
léty i komplikacemi přibývalo také naší vděčnosti za hodnotu největší, kterou
je život sám. Myšlenkové a duchovní posuny a
mnohdy těžké a nároční následování Ježíše Krista není odvislé od naší
mobility, a přitom ono jediné je před Bohem podstatné a určující. Výrok druhý
je ještě existencionálnější a pochází od hudebního skladatele Louise Kaufmana
a zní: „Stárnout není až tak špatné, když si uvědomíte tu druhou možnost.“ Na
tohle si milí přátelé vzpomeňte vždy, když budete mít všeho plné zuby.
Spisovatel Turgeněv měl totiž pravdu, když říkal: „Se špatnou náladou se
stárne velmi rychle.“ Obrovského nepoměru mezi fyzickým a psychickým stářím
bývám často svědkem a to v obou směrech. Naše nátura, jakkoli je důležitá pro
nás i naše okolí, rozhodně není určující před Hospodinem – Stvořitelem celého
světa. Přesto by k určitým posunům a proměnám docházet mělo. Radost je
velice důležitým i frekventovaným biblickým pojmem. Omezíme-li se jenom na
evangelia, je třeba zdůraznit již to, že samotný pojem evangelia znamená v překladu
– dobrou či radostnou zprávu. A nejde o radost ledajakou. Hned na počátku
čteme v Matoušově evangeliu o mudrcích z východu toto: „Když
spatřili hvězdu, zaradovali se velikou radostí“ a u Lukáše je anděl
zvěstující velikou radost a jsou tam chválící nebeské zástupy i radující se
pastýři. Radost je obsažena v Ježíšových blahoslavenstvích i
podobenstvích, jako např. v Podobenství o ztracené ovci, nebo v Podobenství
o ztraceném penízi, kde se raduje nejenom nálezce, který k radosti vyzve i
své sousedy, ale jde i o předobraz věcí budoucích. V 7. verši 15.
kapitoly Lukášova evangelia můžeme číst – „Pravím vám, že právě tak bude v nebi
větší radost nad jedním hříšníkem, který činí pokání, než nad devadesáti
devíti spravedlivými, kteří pokání nepotřebují.“ Radost obsahuje celá řada
dalších příběhů a událostí. Důležité ale je připomenout zcela výjimečnou
radost, která má souvislost s Kristovým vzkříšením. Například Lukášovo
evangelium končí slovy: „Oni před ním padli na kolena, potom se s velikou
radostí navrátili do Jeruzaléma, byli stále v chrámě a chválili Boha.“
Kristovo zmrtvýchvstání se zaslíbením života věčného pro ty, kteří jej
přijmou – je nejhlubším jádrem, zdrojem i obsahem křesťanské radosti. Aktuální otázkou je, jak by se tato
radost měla projevovat? Okázalé předvádění radosti některých vyznavačských
křesťanů mi často připadá nesmírně křečovité, hysterické a trapné. V kombinaci
s absencí tolerance, empatie, nadhledu a smyslu pro humor jsou mi tyto
projevy ještě vzdálenější a nepříjemnější. Na straně druhé, některým
křesťanům chybí radost úplně! Ponuře zachmuřené výrazy, myšlenky i projevy
jakoby se míjely se samotným křesťanským poselstvím. Říká se, že „průvodcem
radosti je žal“, což ale platí i obráceně. A právě ve víře jsem v momentě
největšího žalu (ztráty velice blízkého člověka), zakusil i nesmírně
radostnou a naděje plnou přítomnost Boží, která všechen smutek nakonec
zastínila. Starý řecký filosof
Sokrates moudře doporučil: „Radost musíme čerpat ne z jiných, ale ze
sebe“. Z pohledu biblického je ale nezbytné toto čerpání přenést ještě
někam jinam, a to konkrétně na Boha. Sestry a bratři, radost jak vidíme v našem
textu z Janova evangelia má úzkou souvislost s Boží láskou, naším
zůstávání v ní a se zachováváním Božích přikázání. Plnost naší radosti
je totiž dána a dovršena milostí a zvěstí Krista, protože bez daru víry
bychom ji ani nepoznali, ani nepřijali a ona by nás tudíž nemohla ani
potěšovat a ani naplňovat. AMEN. |