Lukáš
Volkman: O závažnosti slov Mt
12,33-37: „Zasaďte
dobrý strom, i jeho ovoce bude dobré. Zasaďte špatný strom, i jeho ovoce bude
špatné. Strom se pozná po ovoci. Plemeno zmijí: Jak může být vaše řeč dobrá,
když jste zlí? Čím srdce přetéká, to ústa mluví. Dobrý člověk z dobrého
pokladu srdce vynáší dobré; zlý člověk ze zlého pokladu vynáší zlé. Pravím
vám, že z každého planého slova, jež lidé promluví, budou skládat účty v den
soudu. Neboť podle svých slov budeš ospravedlněn a podle svých slov
odsouzen.“ V návaznosti na
oslavy výročí úmrtí Mistra Jana Husa, jehož jedinečnost byla v tom, že
stál za svými slovy i za cenu života, jsem pro tuto červencovou úvahu vybral
evangelní stať nesoucí název „O závažnosti slov“. Ježíšova metafora o stromu
a ovoci se v tomto textu váže jednoznačně ke slovu, ale obraz o stromu a
ovoci použil Ježíš i k vykreslení důležitosti skutků. To můžeme číst v Matoušově
evangeliu 7,17-20: „Tak každý dobrý strom dává dobré ovoce, ale špatný strom
dává špatné ovoce. Každý strom, který nedává dobré ovoce, bude vyťat a hozen
do ohně.“ V této stati jsou pod pojmem dobré ovoce myšleny tedy spíše
skutky. Ale v našem textu Ježíš mluví o slovech a jejich závažnosti
přesto, že používá stejného obrazu se stromem a ovocem. I toto je jeden z důkazů,
jak nezbytné je vidět všechny biblické texty a všechny Ježíšovy výroky v kontextu
a souvislosti s jinými texty a výroky. Z našeho uváděného
oddílu z Matoušova evangelia vytrženého ze všech souvislostí by se mohlo
zdát, že křesťanství je pouze důraz na slova, tedy vyznání a víru. Ale plnost
křesťanství to je především pokora a neuzavřenost – myslím teď neuzavřenost
před různými biblickými texty a Božím povoláním ke službě. Křesťanství je
vším jenom ne zkratkovitým, šablonovitým chováním, i když mnoho církví a sekt
vytrháváním určitých textů popírá jejich nejvlastnější smysl, totiž tvořit
celek s těmi ostatními. Jenom tak můžeme získat nadhled, tolerantnost i
prostor pro Boží zásah a oslovitelnost. Tím se vyhneme křesťanskému
primitivismu majícímu blízko k farizejství. Hovořím o tom proto, že daný
text je jako stvořený pro jednostranné vyzdvižení. Ale vedle závažnosti slov,
zdůrazňované zde Ježíšem, platí i verše listu Jakubova: „Stejně tak i víra,
není-li spojena se skutky, je sama o sobě mrtvá. Jako je tělo bez ducha
mrtvé, tak je i mrtvá víra bez skutků.“ Perikopu o závažnosti slov
pronesl Ježíš k farizeům a zákoníkům. To je zřejmé z jeho oslovení
„plemeno zmijí“. Takto by Ježíš neoslovil nikoho jiného. K farizeům a
zákoníkům hovořil Ježíš nejčastěji a i tato stať je adresována především jim.
Kristus na tomto místě zdůrazňuje, že kvalita řeči je podmíněna vnitřní
kvalitou člověka. Tomuto faktu blízký výrok
„Čím srdce přetéká, tím ústa mluví“ – chápaný jako lidové úsloví je také
třeba doplnit jiným příslovím „Na ústech med, v srdci jed.“ A to je dnes
ve společnosti i církvi vůbec nejaktuálnějším problémem. Žel Bohu řeč zlých
lidí nevypadá na první pohled vždy zle a charakter každého člověka není v řeči
odhalitelný. Žijeme v přemíře slov, kterým nevěříme a vůči kterým jsme
hluší. Z historie i poněkud nedávné je vidět, jak lehce se lidé nechali
napálit dobrými slovy, aniž se dostatečně přesvědčili o kvalitách jejich
propagátorů. S faktem přemíry prázdných slov, která nejsou měněna ve
skutky, nýbrž naopak jsou skutečností popírána, nemůže jedinec nic udělat.
Avšak morální povinností každého čestného člověka, a zvláště pak křesťana je,
aby nepředstíral víru v tato slova, hesla, fráze a floskule a nevytvářel
tak vhodné prostředí pro jejich šíření. Nejen texty nepravdivé či prázdné
mluvení, ale i pasivita, lhostejnost a mlčení na nesprávných místech a v nesprávných
situacích, kde by bylo nezbytné se ozvat a vymezit, má svůj podíl na
atmosféře i celkovém stavu nejen společnosti, ale i církve. Je-li totiž ze zlého srdce
vynášeno i dobré slovo, ztrácí na své kvalitě již tím, že je použito k zlým
anebo zastírajícím a maskujícím cílům. A z námi rozebíraného biblického
pohledu nakonec opravdu dobré slovo může říci jen dobrý člověk, neboť dobré
slovo je dobré tím, že za ním nejsou skryty vedlejší úmysly. Dobré slovo musí
být vždy upřímné nebo alespoň s dobrým úmyslem vyslovené. Dobré slovo
nemůže být vyřčené z jiného pokladu srdce než z dobrého, neboť
slovo je plodem myšlenky, tak jako ovoce je plodem stromu. Devalvace slov, na kterou
jsme mnohdy pasivně přistoupili, nás zbavuje toho nejcennějšího, co u slova
máme – jeho váhy a vážnosti. Neustálým braním slov na lehkou váhu začnou i
naše vlastní slova klesat na váze. Přestáváme věřit i vlastním slovům. Slova
nemající žádnou váhu, cenu jsou slova, která Pán Ježíš nazývá planými – což
je k jeho obrazu se stromem a ovocem ještě přiléhavější výraz. „Pravím vám, že z každého
planého slova, jež lidé promluví, budou skládat účty v den soudu.“ Toto
Ježíšovo slovo nás zavazuje k větší vážnosti našich slov a postojů.
Mají-li se podle této Kristovy předpovědi z každého planého slova
skládat účty, potom jsou na tom křesťané nejhůře, neboť se často zaštiťují
slovem Božím, které tak bývá zlehčeno. A tak mnohdy nejúrodnější
slova, místo aby směla dorůst v milosrdné skutky, jsou zneužívána k osobním
přestřelkám a sebe prosazování. Boží slovo v srdcích mnohých věřících
vůbec nedozrává ve skutky a asi každý s tím někdy míváme problém, což je
třeba si přiznat a také to před Bohem pokorně vyznat. V historii Boží
slovo dokonce nejednou ztvrdlo na kámen, kterým se kamenovali ti, kteří
chtěli Boží Slovo zužitkovat nejen pro sebe, ale rozdávat svým bližním. Boží
slovo, procházející lidskými ústy často kanálem pomluv a lží je neustále
sráženo a znevěrohodňováno. Naštěstí je ale slovo Boží ve své skutkové
naplněnosti na lidstvu zcela nezávislé a všemohoucí, a proto smíme ve víře
vyznat s evangelistou Janem: „Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi
námi. Spatřili jsme jeho slávu, slávu jakou má od Otce jednorozený Syn, plný
milosti a pravdy.“ Amen. |