Lukáš
Volkman: O čem rozhodujeme my – a o čem církev? texty: Př 8,34-36; Mt – 18,18-20; Gal 2,5-10; 1Pt 5,6;
Fil 4,13; Fil 4,19-20 V 19. verši 16. kapitoly evanglelisty
Matouše Ježíš Petrovi řekl: „Dám ti
klíče království nebeského, a co odmítneš na zemi, bude odmítnuto v nebi,
a co přijmeš na zemi, bude přijato v nebi.“ A v našem 18. verši
z dnešní kapitoly Ježíš říká: „Amen,
pravím Vám, cokoli odmítnete na zemi, bude odmítnuto v nebi, a cokoli
přijmete na zemi, bude přijato v nebi.“ Ježíš tedy na tomto místě
opakuje učedníkům to, co řekl Petrovi. Nejrůznější rozhodovací pravomoce má
většina lidí. V rámci výchovy rodiče nad svými dětmi (alespoň po určitý
krátký čas), učitelé nad svými žáky a studenty – (byť dnes ve velmi omezené
formě), velitelé nad svými vojáky, ředitelé, primáři, arcibiskupové, trenéři
a vůbec všichni vedoucí pracovníci všech oborů nad svými podřízenými. Samozřejmě zvlášť velké rozhodovací
pravomoce mají vlády, strany, politi, ministři, vysocí státní úředníci,
členové nejrůznějších představenstev, nadnárodních korporací, podniků, bank a
firem se svitou nejrůznějších lobbistů, rodinných klanů, šedých eminencí, či
rovnou mafiánského prostředí, nemluvě o justici, která může být prodlouženou
rukou statní zvůle a může být taktéž zaujatá, podplacená anebo, což je
nejhorší, přímo ovládána tzv. vyššími zájmy – tj. politickou či jinou
objednávkou. Nejhorší je, když tato moc rozhoduje o životě a smrti, což bylo
nesčíslněkrát zneužito nejen v monarchiích, diktaturách a nejrůznějších politických
systémech, ale i v církvi. Jenomže autorita s odpovědností,
kterou Ježíš zaslibuje apoštolu Petrovi, a v našem textu i ostatním
apoštolům, je úplně jiného charakteru a rozměru, než všechno, co bylo řečeno.
Rozhodovací právo o životě a smrti je z pozice světa to nejvyšší a je-li
zneužíváno, je to hrůzostrašné a děsuplné (mimo jiné i proto, že si nikdo
nemůže být jist svým životem, a často právě ti, co rozhodovali, taktéž
nezemřeli přirozenou smrtí). A přes všechnu tu hrůzu a nezvratitelnou
absolutnost již dokonaných trestů a zločinů, ve stati nesoucí název „Povzbuzení ke statečnému vyznání“ v Matoušově
evangeliu Ježíš říká: „A nebojte se
těch, kdo zabíjejí tělo, ale duši zabít nemohou, bojte se toho, který může i
duši i tělo zahubit v pekle.“ Z pohledu biblického jako
skutečně tragická a děsuplná není fyzická smrt, ale smrt duchovní. Ztráta
pozemského života je těžká, ale není ničím proti ztrátě života věčného. To
Ježíš jasně připomíná svým učedníkům slovy: „Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.
Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde, kdo však ztratí
svůj život pro mne, nalezne jej. Jaký prospěch bude mít člověk, získá-li celý
svět, ale svůj život ztratí?“ Z tohoto zorného úhlu platí to,
co často říkám na pohřbech, že totiž z pohledu biblického smutnější než
smrt jsou mrtvé vztahy k Bohu nás žijících. A z tohoto pohledu je
také patrný propastný rozdíl v rozhodovacích pravomocech a odpovědnosti,
kterou Ježíš propůjčuje apoštolu Petrovi i dalším apoštolům. Na rozdíl od
soudců, vojenských velitelů, despotů, králů, politiků, či mafiánů, kteří
rozhodují pouze o fyzickém bytí či nebytí, zde jsou kompetence vztaženy až do
nebe, tedy do života věčného. Nejzazší hranice, ke které tresty, pomsty anebo
paranoický strach o vlastní přežití mohou dojít, jsou zde překročeny. Jenomže
tato výsada Kristem udělená nepodléhá našim schopnostem, vůli či zlovůli,
konexím, penězům ani jiným privilegiím, ale pouze a jedině darům Ducha
svatého a tedy shodou s vůlí Boží. Kristem udělená výsada je čistě
služebného charakteru a je podmíněna obrovskou pokorou, poslušností a
odevzdaností, což se vztahuje i ke společným prosbám a modlitbám. Kristem udělená výsada i odpovědnost
prvním apoštolům, byla v církvi automaticky přivlastněna a opakovaně
neoprávněně zneužita, což mělo přímo otřesný a tragický dopad do lidských
životů i národů, ale jistě ne do věčnosti, anebo když, tak ve smyslu přesně opačném,
že ti, kdo za každou cenu zachraňovali své životy a mařili životy jiných, o
ně sami přišli, a ti, kdo o ně nespravedlivě přišli, je získali. Zaplať Bůh,
že skutečné rozhodovací právo o životě věčném je v milostivých,
spravedlivých a obětujících se rukou Božích. Sestry a bratři, posuňme ale
ještě úplně jinam svůj pohled. Každému člověku přesto zůstává volba
odmítání a přijímání, ať už se to týká čehokoli – partnerů, přátel, profesí,
zájmů, volného času, priorit, životního stylu, až po módu, potravu, vkus a
finanční investice. Odmítání, anebo přijímání, se ale (a
to je to nejpodstatnější) týká také duchovního života a našeho vztahu k Bohu.
Bůh se stal pro mnohé přebytečnou a zbytečnou hodnotou, anebo přesněji úplně
ztratil jakoukoli hodnotu. Z role prvního Hybatele, z role Otce,
spravedlivého Soudce, starostivého Pastýře, odpovědného Hospodáře, anebo
alespoň hodného, vousatého, bělovlasého dědečka na obláčku – vše vidícího a
zaznamenávajícího, se proměnil v „něco nad námi“. Tím ztratil životnost,
všemohoucnost i lásku, a stal se zcela neidentifikovatelným, bezmocným a
zbytečným. Byl vyřazen a odepsán ze všech rituálů, z lidských myšlenek, skutků
i svědomí. Z inventáře bytostí a hodnot byl jednou pro vždy vyškrtnut.
Abstraktní „něco“ je pro život úplně stejně zbytečné jako úplné nic. Jako křesťané, kteří jsme Boha
jednou pro vždy nevyřadili ani ze slovníku, ani z přemýšlení, ani ze
života, stojíme před neustálým procesem jeho odmítání a přijímání. I pro nás
se Bůh mnohdy stává zcela přebytečným i dokonce překážejícím (chceme-li
prosadit svou vůli) a poté zase existující, (anebo jsme-li v úzkých,
přímo životně nezbytným a nenahraditelným). I naše odmítání a přijímání má
ale vztah k tomu, co bude odmítnuto, či přijato v nebi. A to se
týká každého z nás osobně. Právě již citovaná stať „Povzbuzení ke statečnému vyznání“, pojednává o tom, koho se máme skutečně bát, a končí slovy: „Každý, kdo se ke mně přizná před lidmi, k
tomu se i já přiznám před svým Otcem v nebi, kdo mě však zapře před
lidmi, toho i já zapřu před svým Otcem v nebi.“ Sestry a bratři, perikopu s názvem
„O moci církve“, která je obsahem dnešní úvahy, bychom tedy měli
transformovat, aktualizovat a promýšlet do moci, kterou máme každý sám nad
sebou a do odpovědnosti rozhodování, která rozhodují do budoucna především o
nás samotných. Církev, a to každá, včetně té naší, si na rozdíl od Boha za
mnohé odmítání lidí může sama. Přesto však církev z duchovního života
vyloučit nemůžeme, neboť jak řekl Ježíš v posledním 20. verši: „Neboť kde jsou dva nebo tři shromážděni ve
jménu mém, tam já jsem uprostřed nich“, o tom ale až příště. AMEN. |