Lukáš
Volkman: O Božích trestech (problém utrpení, smrti) L
13,1-5: „Právě tehdy k němu přišli někteří se zprávou o
Galilejcích, jejichž krev smísil Pilát s krví jejich obětí. On jim na to
řekl: ,Myslíte, že tito Galilejci byli větší hříšníci než ti ostatní, že to
museli vytrpět? Ne, pravím vám, ale nebudete-li činit pokání, všichni podobně
zahynete. Nebo myslíte, že oněch osmnáct, na které padla věž v Siloe a
zabila je, byli větší viníci než ostatní obyvatelé Jeruzaléma? Ne, pravím
vám, ale nebudete-li činit pokání, všichni právě tak zahynete‘.“ Stať „O Božích trestech“
jakoby vypadla z televizních zpráv či tištěných novin, o tisku bulvárním
už vůbec nemluvě. Dnešní biblické zprávy jsou dostatečně děsuplné, hororové.
Jsou dostatečně prosáklé krví a utrpením, které by se však mnohých dnešních
lidí vůbec nedotklo, jenom by je na chvíli fascinovalo a přitahovalo. Tato stať evangelia nijak
nevybočuje z jiných statí, ale v dnešních novinách a časopisech by
spolehlivě plnila přední stránky s palcovými titulky a fotografiemi
masakrů. Ani Židy tehdejší doby nenechala pohroma smíšení krve Galilejců s krví
jejich obětí chladnými a netečnými. Abychom lépe pochopili, co se stalo,
cituji z výkladu tohoto místa z Kovářovy Malé bible: „V době
Ježíšovy poslední cesty do Jeruzaléma přicházejí k němu někteří lidé a
vypravují mu příhodu o skupině jeho galilejských krajanů. Tito galilejští se
chystali přinést oběti Hospodinu v chrámě a vedli s sebou obětní
zvířata. Ať ještě na cestě k Jeruzalému nebo už v chrámovém
nádvoří, dal je místodržitel Pilát z neznámého důvodu svými vojáky všechny
pobít, takže krev lidská se smísila s krví obětních zvířat. Byla to
jistě příhoda neobvyklá a lid si ji vysvětloval – jako všechny případy náhlé
smrti – jako Boží soud a trest za hřích těch Galilejských. Mimořádnost
utrpení a smrti se lidu zdála být dokladem mimořádné velikosti jejich hříchu
a viny. Jako by Bůh tím těžkým soudem potrestal zvlášť těžké hříšníky a nic
tím neukázal ostatním lidem. Ti, kdo si o případu vypravovali s takovým
smýšlením, se sice podivili, ale také se uklidnili blahým vědomím, že jim
samým se nic nestalo a neděje a že proto nestojí před Bohem jako hříšníci.“ Domnívám se, že palčivost
otázky po velikosti hříchu nebyla dána jenom samotnou drastičností brutálního
zločinu, ale samotným místem a okolnostmi. Vždyť Galilejští se chystali přinést
oběti Hospodinu. Jinými slovy směřovali ke smíření a odpuštění a navíc
směrovali anebo dokonce již vstoupili do chrámových prostor. Vstoupili na
území posvátné, kde měli být ochráněni a místo toho tam byli zavražděni.
Velikost zneuctění a hrůzy byla zesílena i rituálním znečištěním a
znesvěcením. Otázka po velikosti hříchu byla tedy z pohledu židovského
vnímání zcela logická. K otázce, která možná
ani nebyla vyslovena, však už měli předem danou odpověď. A tuto jistotu,
tento předem daný pohled Ježíš Kristus – tak jako už tolikrát – narušil a
obrátil vzhůru nohama. Nejde o poměřování hříchu, ze kterého bychom vítězně
vyšli. Nejde o posílení sebespokojenosti, ale o uvědomění si křehkosti i
nevypočitatelnosti života. Jde o zamyšlení se nad jeho podstatou, a tím o
cestu směrem dovnitř, do sebe – i směrem ven k Bohu Stvořiteli. Cestu,
která se děje jedině skrze pokání a v něm. Skutečnost, že nešlo o
žádné speciální hříšníky, kterým by se Bůh mstil, ukazuje Ježíš jiným, také
velice smutným a drastickým příběhem, pádem věže u rybníka Siloe v jižní
části Jeruzaléma, která zabila 18 lidí. Ježíš před utrpením nezavírá oči, ani
poutníky lacině neutěšuje, ale ani utrpění nedémonizuje, bulvárně se v něm
nevyžívá. Utrpení a nespravedlnost nejsou osamocené. Vedle hrůz a vražd
existují i jiná neštěstí, jiné tragédie a přírodní či živelné pohromy, a
nelze uplatňovat přímou souvislost, anebo dokonce podmíněnost s velikostí
hříchu. Na úplně jiném příkladu, který je ale taktéž drastický, Ježíš Kristus
posouvá a mění pohled Židů a ukazuje, co je podstatné a co zachraňuje – tedy
pokání – (v lítosti vyznání vin svatému Bohu). Ani pokání ale nezaručuje
absenci pozemských hrůz, nemocí, bolestí, katastrof a smrtí. Nejedny svědky
dokonce právě křesťanská víra přivedla do vězení, na mučidla a do hrobu.
Ježíš Kristus totiž za největší tragedii nepovažuje ztrátu pozemského života,
ale ztrátu života věčného. A tato ztráta s absencí pokání už úzce
souvisí. Podobnost zahynutí není
tedy ve způsobu smrti, ale v její konečnosti a definitivnosti. Jako
jednou definitivně skončí dny našeho fyzického bytí, což je nevyhnutelné,
mohl by před námi být definitivně uzavřen i zaslíbený život věčný v království
nebeském. Bůh nikde neidealizuje pozemský život, neobhajuje naivní, černobílé
vidění s pohádkovým odměňováním dobra a trestáním zla. Vždyť ani svého
milovaného Syna neušetřil krutého utrpení, bolesti a smrti, ale naopak skrze
ně zajistil vzkříšení a život věčný nám! Bůh v Ježíši Kristu sice
zaslibuje to, co od něj očekáváme – tedy dobro, spravedlnost a lásku, ale v
úplně jiné dimenzi – formě a podobě i míře – než jsme si schopni vůbec
představit. Při slovech o pádu věže v Siloe,
kde zahynulo 18 lidí se mi (stejně jako vám) vybaví pád jiných věží –
amerických Dvojčat. Pád, při kterém byl počet obětí ještě nesrovnatelně
vyšší. V této souvislosti a právě v těchto dnech nemohu také
nevzpomenout hrůzné události ve Frenštátu pod Radhoštěm. Tragédie, která je
nám prostorově i časově o tolik bližší a tudíž bolestnější. A přesto, jak
nepředstavitelně snazší je pro nás, než pro ty, kterých se přímo týká. Je
těžké se ubránit nejen soucitu ale i palčivým otázkám, které se vynořují a
přepadají nás. Velikost utrpení v nás už však nevyvolává otázku po
velikosti hříchu, jako tomu bylo u biblických Židů. Otázka mnohých dnešních
lidí je úplně jiná. Oni se ptají: „Což může existovat Bůh, když se děje
taková nespravedlivá krutost?“ A na tuto otázku zpravidla mají pro sebe i
druhé již i odpověď: „Ne, nemůže.“ Je těžké zůstat bez jednoznačných,
laciných či předpojatých odpovědí. Je těžké dál procházet duchovními zápasy a
navzdory všemu, co se stalo, děje i stane – směřovat k pokání. Ne proto,
abychom nezemřeli, ale abychom byli z Boží lásky ospravedlněni a
vykoupeni. Pokání je totiž jediná smysluplná cesta, která se sice nevyhne
tragedii smrti, ale pokračuje dál až za roh, kam už nevidíme, až do života
věčného. Na začátku jsme četli o smíšení krve obětníků i obětí. Krev oběti
Ježíše Krista byla prolita za nás. Jak můžeme číst v listu Židům 9,12:
„Ježíš Kristus nevešel do svatyně s krví kozlů a telat, ale jednou
provždy dal svou krev, a tak nám získal věčné vykoupení.“ Aktuální otázka zní
– což byl Ježíš Kristus natolik odlišné krve než my? A odpověď zní – Ano i
Ne. Ve svém lidství byl člověkem z masa a krve jako každý z nás. Ve svém
božství však byl plně spojen s Bohem a byl bez viny. Proto nás jedině
jeho krev a žádná jiná může očistit a vykoupit. Stejné krve s Ježíšem
nikdy nebudeme, ale skrze víru a přijetí této krve ve svátosti Večeře Páně
dochází k jakési duchovní transfuzi – nezbytné pro zachování života. Jak
řekl Ježíš Židům v evangeliu Janově (kap. 6,54): „Kdo jí mé tělo a
pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den.“ Kdysi
jsem napsal v kázání „O krvi“, že na plakátech v čekárnách ordinací
a nemocnic jsme mohli vídat nápis: „Daruj krev – daruješ život“. Z hlediska
teologie by tuto výzvu bylo třeba pozměnit takto: „Přijmi krev – krev
Kristovu – přijmeš život – život věčný.“ Ježíš Kristus je dárcem krve pro
všechny krevní skupiny. Amen. |