NEJENOM
O VODĚ Od vody plodové k vodě
křtu Biblické texty: Iz 58,
11; 1J, 5, 5-8; Mt 3, 11 + J 3, 5-6 Kdyby
se slovo stávala realitou, jako je tomu u Pana Boha, tak by jste v této
chvíli potřebovali plavky, skafandry, plovací vesty a čluny. Někdo by se povozil,
někdo by si zaplaval, někdo by se potápěl a někdo možná utopil. Kdyby se
slova stávala realitou, byli bychom totiž obklopeni vodou; a to
v množství takovém, že by nám celý tento prostor naprosto nepostačoval a
možná bych byl jediný z vás, komu by to nevadilo, by právě naopak, cítil
bych se jako ryba ve vodě. Ponořme
se ale z výšin fantazie na dno reality, do prostoru suchého a vyhřátého,
ve kterém se ocitáme fakticky. Všechna ta voda, od plodové, přes svátostnou,
pitnou až k říční, která vytéká z jednotlivých textů, všechna ta
voda, která osvěžuje, posvěcuje, zachraňuje, voda, která stojí, kape, teče i
se divoce valí a protéká každou dnešní chvílí, je zde přítomná proto, aby
vtekla a vyústila do vody použité ke svátosti křtu. Tím její množství značně
poklesne, zato však její význam velice vzroste… Voda
křtu bývá pro mnohé lidi vodou nežádoucí, pro některé dokonce jakoby závadnou
a pro mnohé, kteří skrze ni byli očištěni před tváří Boží, bývá vodou
opomenutou či zcela zapomenutou. A proto je důležité na ni položit důraz a
nakonec přes ni přijmout jinou, ještě vzácnější svátostnou tekutinu, kterou
je Kristova krev. Vraťme
se ale nejprve ke svým počátkům. S vodou je spjat celý náš život. Tím
nemám na mysli pouze nápoj, kterým hasíme svou žízeň a který je základním
předpokladem života na Zemi. S vodou jsme spojeni ještě dříve, než
spatříme světlo světa. Již v prenatálním stavu jsme obklopeni vodou
plodovou. Jedna z otcových básní, která se mimořádně hodí pro dnešní
příležitost, se jmenuje „Na počátku“ a zní takto: Plodové vody brázdili jsme A po ní jdouce dál A padáme-li [Alois
Volkman] Těžkosti
životních cest se všemi pády a prohrami znáte asi každý osobně a po bezpečí
mateřského lůna a pozvedajících paží se nám může mnohdy bolestně zastesknout,
ale napadá mě v této souvislosti, že nejúžasnější v celém našem
životě je ta skutečnost, že z plodových vod onoho nejbezpečnějšího
přístavu můžeme vplout do jiných vod – vod svátostných, vod chráněných ne
dělohou v břiše matky, ale Hospodinovou milující náručí. A i to maličké
množství vody, skládající se z pár kapek, nás očišťuje před tváří Boží a
otevírají se před námi nové obzory a mlhavě se rýsují protější břehy, které
byly dosud v nekonečném nedohlednu, neboť nikdo kromě Krista se
z nich nikdy nevrátil. Svátost
křtu, to totiž nejsou jenom ty kapky vody, anebo křtící bazény, ale jak jsme
četli v Matoušovi, přicházející Kristus nás křtí Duchem svatým. Řekneme-li
voda a Duch, je to jako bychom řekli člověk a Bůh.. I ve svátosti křtu jde o
spolupráci člověka s Bohem a těla s Duchem. Nakonec právě toto řekl
Ježíš biblickému Nikodémovi: „Amen, amen, pravím tobě, nenarodí-li se kdo
z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího. Co se narodilo
z těla, je tělo, co se narodilo z Ducha, je Duch. Nediv se, že jsem ti
řekl: „Musíte se narodit znovu.“ Nejen
dvousložková lepidla jsou dobrá; každý člověk by měl být dvousložkový. Naše
těla by měla být ozdobena Duchem. Proto je třeba znovu se narodit. První
porod, který vždy nakonec vyústí ve smrt, je potřebné doplnit zrozením
k životu věčnému. Po opuštění plodové vody je potřeba projít očistnou
vodou svátosti křtu a směřovat dál, již ne k vodě, ale ke Kristově krvi,
a tím vplouváme do našeho textu z 1J, kde v 5. kapitole ve verši 6.
čteme: „To je ten, který přišel skrze vodu a krev: Ježíš Kristus. Ne pouze
skrze vodu křtu, ale i skrze krev kříže.“ Ve
svém životě se naučíme v lecčems plavat a lecčíms proplout.
V duchovním životě by ale mělo jít o něco jiného. O hluboký ponor,
abychom se od vody křtu dostali až ke Kristově krvi. Jde to, přes všechnu povrchnost,
která prosakuje i do duchovního života, a přes vlastní směřování, které
vyplouvá stále na povrch a strhává nás s sebou, dokázat se ponořit až
k jádru Boží spásy – ke Kristově prolité krvi, protože řečeno
s apoštolem Pavlem, ve křtu přijímáme podíl na Kristově smrti a tím také
i podíl na jeho zmrtvýchvstání. Křtem
se před námi otevírají hranice výsostných vod Boží milosti a Kristův kříž, to
je v podstatě jediný průplav, vedoucí až do oblasti Božího království Jeden
z významných světových myslitelů, Paul Tillich, kdysi sundal Hospodina
z nebe výrokem, že „Bůh je hlubinou našeho bytí“. Proto je i
v duchovním slova smyslu nezbytná nutnost ponoru, proto tak často teprve
až jsme-li doslova a do písmena na dně, nacházíme Boha. Nacházíme a jsme
ochotni přijmout otevřenou náruč, jež se také těší na naše pozvedání. Je-li
Bůh hlubinou našeho bytí, potom i pomalé klesání ke dnu může být jednou
z nejspolehlivějších cest k poznání Pána Boha a k našemu
vnitřnímu posunu. Přát
komukoliv z nás, abychom se nikdy neocitli na dně, by sice vypadalo
hezky, ale bylo by to přání naivní, utopistické, nereálné – a navíc by
hrozilo, že naše bytí uvízne v mělčinách všední každodennosti. Proto
nám všem raději přeji něco podstatně důležitějšího. Abychom na dně nikdy
trvale nezůstávali. Abychom se netopili v pocitech marnosti, beznaděje a
zoufalství, které tak často a z tolika rozličných příčin, zaplavují naší
mysl, nýbrž abychom se vždy dokázali odrazit a stoupat vzhůru k naději,
k radosti a ke světlu. Biblicky zakotvená víra ve vykupující moc
Kristovy prolité krve je tím nejspolehlivějším a nejsilnějším záchranným
lanem, které nás vytahuje nejen ze všech splínů a strachů a úzkostí, ale
především z všepohlcující smrti do života věčného... |