Lukáš
Volkman Ke
komponovanému večeru „Cukr, káva, čokoláda“ zaznělo toto kázání… Výzva
k bdělosti. „Buďte připraveni a
vaše lampy ať hoří. Buďte jako lidé, kteří čekají na svého pána, až se vrátí
ze svatby, aby mu hned otevřeli, až přijde, zatluče na dveře. Blaze těm
služebníkům, které Pán, až přijde, zastihne bdící. Amen, pravím vám, že se
opáše, posadí je ke stolu a sám je bude obsluhovat. Přijde-li po půlnoci, či
dokonce při rozednění a zastihne je vzhůru, blaze jim. Uvažte přece: Kdyby
hospodář věděl, v kterou hodinu přijde zloděj, nedovolil by mu vloupat
se do domu. I vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu,
kdy se toho nenadějete.“ Lukášovo evangelium;
kap.12,35-40. Modlitba
v Getsemane „Tu s nimi Ježíš
přišel na místo zvané Getsemane a řekl učedníkům: „Počkejte zatím zde, já
půjdu dál, abych se modlil.“ Vzal s sebou Petra a oba syny Zebedeovy, tu
na něho padl zármutek a úzkost. Tehdy jim řekl: „Má duše je smutná až k smrti.
Zůstaňte zde a bděte se mnou!“ Poodešel od nich, padl tváří k zemi a
modlil se: „Otče můj, je-li možné, ať mne mine tento kalich, avšak ne jak já
chci, ale jak ty chceš.“ Potom přišel k učedníkům a zastihl je ve
spánku. Řekl Petrovi: „To jste nemohli jedinou hodinu bdít se mnou? Bděte a
modlete se, abyste neupadli do pokušení. Váš duch je odhodlán, ale tělo slabé.“
Odešel podruhé a modlil se: „Otče můj, není-li možné, aby mne ten kalich
minul, a musím-li jej pít, staň se tvá vůle. Když se vrátil, zastihl je opět
spící, nemohli oči udržet. Nechal je, zase odešel a potřetí se modlil
stejnými slovy. Potom přišel k učedníkům a řekl jim: „Ještě spíte a
odpočíváte? Hle, přiblížila se hodina, a Syn člověka je vydáván do rukou
hříšníků. Vstaňte, pojďme! Hle, přiblížil se ten, který mě zrazuje.“ Matoušovo evangelium;
kap. 26,36-46. Milí
přátelé, na první pohled by se mohlo zdát, že jsem vybral velice zvláštní
biblické texty (což konec konců s oblibou dělám), jenomže jak za chvíli
zjistíte, jejich volba byla velice promyšlená. S kávou
se mnozí nesetkáváme jenom u snídaně, v práci, doma po obědě či na
návštěvách, ale i v cukrárnách, hospodách, barech, restauracích a
samozřejmě v kavárnách či dnes už i kafírnách. Kávu
jsem dlouho bytostně nenáviděl a naučil se ji pít až v pozdějším věku.
Kávu ovšem zásadně ředím mlékem a pokud možno i jídlem anebo alespoň zákuskem
či piškoty. Přesto jsem kávě nesmírně dlužen a o to vděčnější jsem za možnost
tohoto večera. Bez kávy bych se totiž možná ani nestal farářem a my bychom se
tu dnes tím pádem ani nesešli. V jedné z dřívějších úvah jsem se
přiznal, že skripta a učebnice nepatřily k mým oblíbeným láskám.
Většinou to bylo na jednu noc. A tak se každé uvařené kafe stávalo strážcem
mé bdělosti a záchranným kruhem mé úvahy. I přesto mne nikdy nic
nezachránilo. Káva však zůstala – dnes už – chtěným pomocníkem a jako mnozí
jiní se od ní rád nechávám zachraňovat. Z tohoto
úhlu pohledu je jistě zřejmá i volba biblických textů. Význam bude položen na
bdění. Fučíkovo, a po té bolševiky opakované heslo „lidé bděte…“, žel Bohu lidé vážně nevzali. Proto se na politické
scéně zprava i zleva i na scénách jiných dějí ty hrůzy, kterých jsme svědky:
tunelování, rozkrádání, podvody a lži, úzké propojení politiků, justice i
policie s mafií a přikrývání známostmi, úplatky či výhrůžkami anebo
rovnou poslaneckou imunitou na doživotí – tedy zákonnou legalizací zločinů
všeho druhu. I
když události posledních dnů snad nějakou naději otevírají. Bdění
je ale nezbytné i v osobním životě, a to nejen za volantem. Jeho
důležitost vyjadřuje známé úsloví: „Spící
lišce do tlamy nic nespadne“ anebo čínské přísloví „Prase spí – obrůstá sádlem, člověk spí – prodává střechu nad hlavou“.
Ve středověku dokonce platilo moudré rčení: „Spát je dovoleno, jestliže bdí pes“. To nádherně koresponduje s Ježíšovou
„Výzvou k bdělosti“ z Lukášova
evangelia, zvláště se závěrečným příměrem
z 39. verše: „uvažte přece:
Kdyby hospodář věděl, v kterou hodinu přijde zloděj, nedovolil by mu
vloupat se do domu.“ Zaspat samozřejmě nemusíme jenom zloděje, ale i
leccos podstatného ve svém životě a okradeni nemusíme být jen o majetek, ale
i o čas, o důvěru či o iluze a nejčastěji se o ně každý okrádáme sám.
Lukášovu verzi jsem nevybral proto, že to byl můj jmenovec, ale proto, že ve
37. verši jsme četli: „Blaze těm
služebníkům, které pán až přijde, zastihne bdící. Amen, pravím vám, že se
opáše, posadí je ke stolu a sám je bude obsluhovat.“ K tématu kávy
se totiž slova „o obsluze u stolu“
mimořádně hodí, a to i přesto, že ve světě biblickém kávu ani nepili a ani
neznali. Ježíšova
Výzva k bdělosti používá metafor z oblasti fyzické únavy či
obezřetnosti, ale myšlenkově je zacílena do sféry duchovního života. Naproti
tomu „Modlitba v Getsemane“ z Matoušova
evangelia popisuje reálný spánek učedníků, ovšem v situaci, kdy měli být
duchovně soustředěni a ponořeni ne do spánku ale do spoluprožívání Kristovy
bolesti. Měli být ponořeni ne do odpočinku ale do upřímných modliteb. Přes
všechny Kristovy výtky i žádosti se celá situace opakuje potřikrát. Dalo by
se jistě spekulovat o tom, že kdyby učedníci měli s sebou kafe, možná by
neusnuli, ale protože k Ježíšovu utrpení patřilo i opuštění od všech
lidí i od Boha, asi by ani to kafe situaci příliš nezměnilo. Duchovní
spánek, kterému se skoro všichni tak rádi oddáváme, a mnozí ještě nikdy
neprocitli, je problémem před kterým Písmo varuje stále. Getsemanská zahrada
je charakteristickým obrazem celých dějin. Nejstěžejnější okamžiky mnozí lidé
zaspí a ani je nezaregistrují dříve, než ulehnou k spánku věčnému. Lze
říci, že v duchovním slova smyslu je Getsemanská zahrada jedním z nejfrekventovanějších
a nejtypičtějších míst na světě, kde se každý z nás ocitáme. Mezi tím
byl Ježíš Kristus ukřižován a vzkříšen, ale obávám se, že jeho smutek
zůstává. Smutek nad duchovní únavou, spánkem a letargií nejen ateistů, ale
především věřících křesťanů. Mnohdy totiž nebývá „slabé jenom tělo,“ ale především i náš duch. „Duch, který není odhodlán.“ I
z duchovního hlediska lze (jak se říká) „spát na vavřínech“. Na vavřínech zmechanizovaných rituálů,
opakovaných pravd, otupělého svědomí, vlastní sebespokojenosti i ochočeného a
mylnými představami spoutaného pána Boha. Pravdou ale je, na což je zapotřebí
zvláště v přicházejících svátcích svatodušních položit důraz, že
naštěstí občas dochází i k naplnění aforismu Pavla Kosorina s názvem
„Spánek“: „Duchovní spánek může přerušit pouze Duch, který nikdy nespí – Duch
svatý.“ Milí
přátelé, přejdeme-li k čokoládě, okamžitě se mi (asi jako vám všem)
vybaví spojení i v reklamě hojně využívané „se sladkým pokušením“. Faktem ovšem je, že ne všechna pokušení
jsou sladká a některá dokonce časem zhořknou či ztrpknou. Ne všechna pokušení
se týkají všech, ale na druhé straně alespoň některá se vždy týkají každého
člověka, protože se počínají odehrávat v myšlenkové a pocitové oblasti a
protože škála jejich možností je nepřeberná. S pokušením můžeme mít
každý různé zkušenosti. Lze zažít vítězství i porážky, to podle toho, zda
překonáme my je, anebo ono nás. V duchovní oblasti si ale rozhodně jako
vítězové připadat nemůžeme. Nezbývá nám tedy, než se utěšovat slavným výrokem
barona Pierre de Courbertina: „Důležité
není vyhrát, ale zúčastnit se“. Víra neznamená vždycky výhru, ale snahu a
podstupování nových a nových zápasů, které bychom dávno vzdali. Víra, to je
naděje, že ne proti nám, ale za námi, s námi, před námi i nad námi stojí
Ten, který všechna pokušení překonal – vítěz nad zlem i smrtí. Víra je
osobním přijetím tohoto vítězství s nabídkou naší účasti na něm. Před
tímto vítězstvím se všechny naše životní prohry stávají naprosto bezvýznamné. Milí přátelé, přeji vám dostatek
síly a vytrvalosti ke všem duchovním i jiným zápasům, včetně těch s nadbytkem
sladkých pokušení, které časem také mohou mít moc nás totálně zotročit, a
samozřejmě sám si nemohu přát nic víc, než aby tato setkání plnila jakousi
funkci kávy. Aby také byla alespoň na přechodnou dobu jakýmsi duchovním
životabudičem. Amen. |