Lukáš
Volkman: Domov v těle není domov u Pána 2K 5,6-9: „Jsme
tedy stále plni důvěry, neboť víme, že pokud jsme doma v tomto těle, nejsme
doma u Pána – žijeme přece z víry, ne z toho, co vidíme. V této důvěře chceme
raději odejít z těla a být už doma u Pána. Proto nám také nadevše záleží na
tom, abychom se mu líbili, ať už odcházíme domů nebo zůstáváme v cizině.“ Hned
šestý verš našeho textu je v podstatě takovým místem určení naší
identity: „Jsme tedy stále plni důvěry,
neboť víme, že pokud jsme doma v tomto těle, nejsme doma u Pána“.
Tělo je naším permanentním domovem i na našich nejdelších cestách. Tělo je
naším domovem i po nezbytném opuštění anebo definitivní ztráty domova
způsobené živelnou nebo politickou katastrofou. Holé tělo bývá často jediným
domovem, který lidé v dramatických situacích zachrání. Přes všechnu
zoufalost, nouzi a tragédii jak mnoho však zachránili proti těm, kteří přišli
i o tento nejcennější domov. Vždyť i na sebenepohodlnějším přebývání v našem
těle zpravidla do posledního dechu lpíme a nechceme tento často už velice
nepohodlný, stísněný a kvalitou přebývání stále se zhoršující domov, opustit.
A
do této žité reality můžeme číst Pavlova slova z osmého verše, psaná
jakoby z jiného světa či z jiného břehu: „V této důvěře chceme raději odejít z těla a být už doma u
Pána.“ Pavel neváhá opustit tento nejvlastnější domov, a kdyby záleželo
jen na něm, kdyby nepociťoval závazky ke svým bližním, nejraději by odešel.
To jasně vyjadřuje v listě Filipským 1, 21-24: „Život, to je pro mne Kristus a smrt je pro mne zisk. Mám-li žít v tomto
těle, získám tím možnost další práce. Nevím tedy, co bych vyvolil, táhne mne
to na obě strany: toužím odejít a být s Kristem, což je jistě mnohem
lepší, ale zůstat v tomto těle je zase potřebnější pro vás.“ Na
těchto verších jsem si nejmarkantněji uvědomil sílu Pavlovy víry. Pavel se
nebojí, dokonce touží odejít, protože má nejen kam jít, na rozdíl od všech
duchovních bezdomovců, ale také proto, že tuší, že vstoupí do nesrovnatelně
lepší a úplně nové kategorie bytí. Apoštol Pavel na rozdíl od nás nechce být
v jiném bytě – tedy těle. V těle vyšším, svalnatějším, mladším,
zdravějším, štíhlejším, přitažlivějším. Proto se nehoní po fitcentrech,
nenavštěvuje kosmetické ani masážní salony, netrápí se speciálními dietami,
ani neběhá po ulicích a přírodních cestách, a pokud ano, potom proto, aby
roznesl evangelium do celého světa. Handicapující ostny Pavel dokonce vnímá
jako určitou výhodu pro zvýšení pokory a tedy i pro zvýšení výkonnosti a
vlastního nasazení. Pavel
ani nechtěl odejít od povinností, úkolů a práce, která mu byla svěřena. Pavel
netoužil po důchodu ani dovolených a rekreacích se sladkým nicneděláním, ani
po turistickém cestování. Všechny Pavlovy cesty byly výhradně misijní. Nebyly
to cesty poznávací, ale pracovní. I když poznávací byly také, neboť apoštol Pavel
poznával situaci jednotlivých měst, míst a sborů, a lidé, kteří jej slyšeli,
zase poznávali Ježíše Krista. Vytoužený a zasloužený odpočinek, který mají
lidé naplánovaný na důchodový věk, měl Pavel naplánovaný až na život věčný. A
tak jako mnozí lidé chtějí odejít do důchodu, chtěl apoštol Pavel odejít (ne
z práce, ale ze svého těla), ze svého nejvlastnějšího domova, aby mohl
konečně být, jak napsal v osmém verši: „doma u Pána“. Do
touhy odejít k Pánu zdaleka ne každý člověk, ani křesťan doroste, a
záleží jistě i na okolnostech i věku, ale dozrávat postupně do vnitřního
klidu, že i po opuštění těla máme kam jít, to je biblické. S naší touhou
po blízkosti a přítomnosti Boží souvisí samozřejmě i naše touha líbit se
Pánu, na což také často zapomínáme, zahlceni vlastní samolibostí anebo touhou
po líbení se určitým lidem a úplně nejhorší je snaha zalíbit se všem. To je
ale velké téma, které nelze rozhodně v této chvíli zkoumat, a proto bych
se rád posunul až k druhé části našeho závěrečného devátého verše. „Proto nám také nadevše záleží na tom,
abychom se mu líbili, ať už odcházíme domů nebo zůstáváme v cizině.“
Z biblického pohledu je na jedné straně naším nejbytostnějším domovem
naše vlastní tělo, takže jsme doma po celý život, ale protože Písmo vše
nazírá z odlišných zorných úhlů, tak je pravdou i výrok autora prvního
listu Petrova 2,11: „Milovaní, v tomto
světě jste cizinci bez domovského práva“. Ať už se ale považujete, milí
přátelé, za domácí pecivály anebo za cestovatele, cesta za Kristem je vždy a
v každém případě vyjitím. Vyjitím ze své sobeckosti, sebestřednosti, lenosti.
Cesta za Kristem je hledáním a kladením si nových otázek, nových jistot i
pochybností, nových směrnic, ukazatelů a norem pro každodenní život. Cesta za
Kristem je budováním nových vztahů k bližním i k Bohu. Cesta za
Kristem je vědomím, že ten největší a nejtěžší krok do neznáma, který je před
každým z nás – vykročení z vlastního těla – zůstává sice nadále
tajemstvím, ale rozhodně nejde o pád do propasti beznaděje, zmaru a
prázdnoty, nýbrž jde o přechod do nového domova. Smrt
jako odejití do neznámé ciziny. Cestování je velice obohacující složkou
života a jak je radostné bez komunistických direktiv a zákazů. Oč krásnější
je svobodné cestování oproti emigraci z jakýmkoliv návratem v nedohlednu.
Kolik rodin a přátelství bylo rozbito, kolik vztahů a vazeb bylo zpřetrháno,
kolik blízkých bylo navždy odloučeno. Otcova báseň v próze, jmenující se
Příběh, kterou mám velice rád,
nesměla v totalitě nikdy vyjít. Může nám ale připomenout: 1) dobu
nesvobody a útlaku, a tudíž i radost, že alespoň v této oblasti je náš
život nesrovnatelně lehčí, než býval; 2) že problém emigrace v řadě zemí
na tomto světě stále existuje a my bychom alespoň v modlitbě na tyto
lidi neměli zapomenout; a za 3) v této básni v próze můžeme najít i
útěchu, že naše cesta je společná. „Žádal
o vízum na onen svět. Nedali mu výjezdní doložku ani devizový příslib.
Emigroval tajně přes hranici života a smrti. Parte bylo jeho celním
prohlášením. Označili ten čin za zradu, za projev malého vlastenectví.
Vyloučili ho ze všech organizací. Uzákonili nemožnost jeho návratu. Nevadilo
mu to. Věděl bezpečně, že všichni přijdou za ním.“ Opuštění
těla je naší poslední cestou, a proto tělo nesmíme vnímat jako překážku na
cestě ke spáse ale naopak jako dopravní prostředek. Milí přátelé, smrt je
emigrací do nejméně známé ciziny, ze které už absolutně nikdy není návratu,
ale ve víře se můžeme s apoštolem Pavlem těšit a očekávat nový domov,
jehož brány byly Kristovým vzkříšením otevřeny a v přijetí jeho výkupné
smrti na kříži jsme dostali pozvánku s trvale platnou smlouvou. Amen. |