Co ještě víno v bibli Doplňuji úvodní úvahu
o celé kázání a dávnou vzpomínku vojína K vínu – kázání Biblické texty: I
Kniha Mojžíšova 19,30-38 a Matoušovo evang. 26,26-29 Dívám
se z okna naší fary – na sborové zahradě proti němu se začínají
objevovat první hrozny. Kdy že jsme to měli ten „večer prosáklý vínem“? –
loni, nebo už jsou to dva roky – a co jsem to tehdy měl za úvahu? „Milí
přátelé, víno ve větším či menším množství neprotéká pouze skrze naše ústa a
jícen do žaludku a odtud dále – ono také zároveň stoupá do našich hlav a
postupně proměňuje naše projevy myšlenkové, slovní i motorické – u někoho až
do úplného „okna“ či bezvědomí. Ale víno prosakuje i do tak svaté knihy,
jakou je bible a kromě textů před vínem varujících jakož i pití vína doporučujících
(bible směřuje do nejrůznějších poloh i lidských situací) – zde najdeme i tak
divoké využití vína, o kterém jsme četli v příběhu Lotových dcer
v kapitole 19 knihy Genesis. Lot
měl povedenou rodinu. Nejvíce se proslavila jeho žena, která byla pro svou
neposlušnost proměněna v solný sloup. I dcery se ale docela „vybarvily“,
opití otce do nevědomí a následné krvesmilstvo drtivou většinu čtenářů či
posluchačů přinejmenším pohorší. Abych byl upřímný, tohle je i na mě silná
káva. Z hlediska genetického by se měly narodit úplně zdegenerované
děti. Velké množství alkoholu při početí bývá mimořádně nebezpečné, o
nejbližším příbuzenském poměru už vůbec nemluvě. Proti všemu očekávání však
byly zplozeni praotcové budoucích rozvětvených rodů. I
z toho příběhu jasně vidíme, že Pán Bůh není ani farizejský zákoník ani
ortodoxní fundamentalista ani maloměšťák. On dobře věděl, že Lotovy dcery
nebyly úchylné a perverzní, ale že jednaly pod tlakem největší nouze a
nutnosti a možná, že jejich utrpení a oběť si ani nedovedeme představit.
Zaplať Bůh, že máme větší výběr, než měly ony. V Novém
zákoně prosakuje víno především a nejsilněji ze dvou evangelních partií a
nutno říci, že pokaždé má jinou příchuť. Prvním
místem mám na mysli slavnou proměnu vody ve víno na svatbě v Káni
Galilejské (Jan) Tento počátek Ježíšových znamení nebyl samoúčelný. I zde
hrála hlavní roli nouze – konkrétně nedostatek vína. Protože nikdo neoplýváme
Kristovou schopností činit zázraky, nezbývá nám nic jiného než dávat si dobrý
pozor na nedostatek. To mi připomnělo vtipný výrok amerického zpěváka Toma
Waitse na otázku novináře „Máte nějaké problémy s alkoholem?“ Tom
odpověděl: „S alkoholem nemám vůbec žádné problémy, tedy kromě toho,
když nemám co pít.“ A
přesně tento problém měli i svatebčané v Káni Galilejské. Neměli co pít.
Ježíše nelze v žádném případě vidět jako propagátora alkoholu, ale na
druhé straně ani jako abstinenta či puritánského suchara. Někteří křesťané
nejsou jenom papežtější než papež, někteří se dokonce snaží vypadat zbožněji než
Ježíš Kristu. Anatol France kdysi napsal: „Ti kdož vám tvrdí, že pití vína je
zvyk pohanský, nepříslušný křesťanu, zapomínají na první zázrak Kristův.
Proměnil tehdy víno ve vodu, či to bylo obráceně?“ U
Kristovy zázračné proměny vody ve víno jsme nikdo přítomen nebyl. Jenomže
Ježíš Kristus nemá pouze moc změnit podstatu tekutin. Nemenším zázrakem je
obdarování vírou, tedy duchovní proměna člověka. Přes všechny zůstávající
nedostatky, chyby, ba hříchy dochází k proměně hodnotového žebříčku,
k proměně některých názorů i postojů, k proměně smyslu bytí, k
proměně do empatie, odpuštění, odpovědnosti, oběti i naděje. Nevyhnutelná a
konečná smrt je prozářena radostným zaslíbením života věčného. Víno
v Káni Galilejské je opojné svou nečekanou hojností i vysokou kvalitou.
Je radostné svatebním veselím, trvajícím i několik dní. Jak
propastně jinou příchuť má víno z kalicha hořkosti při Poslední večeři
Kristově. I tentokrát dochází k proměně. Již ale ne vody ve víno, ale
v nesrovnatelně vzácnější tekutinu – v Kristovu draze prolitou a i
za nás obětovanou krev na Golgotském kříži. Do jaké míry se ve svátosti
večeře Páně proměňuje víno ve skutečnou krev se církve neshodnou – ale to
není tak důležité. Důležité je, že zpečeťuje smlouvu, (jak čteme
v evangeliu Matoušově), kterou Bůh s lidmi uzavřel a očišťuje nás
od našich hříchů – jinými slovy, otevírá nám brány věčnosti. Rozhodující
ovšem je, zda tento kalich Kristovy obětní smrti a naší spásy přijímáme nebo
nikoliv. Kalich
s vínem, podávaný ve svátosti večeře Páně je opakovaným očištěním i
zpřítomněním znamení smlouvy a potvrzením její platnosti. V jisté
metafoře bychom možná mohli římskokatolický důraz proměny vína
v Kristovu krev zcela otočit a říci, že Kristova krev se poměňuje ve
víno a rozlévá se do všech kalichů všude tam, kde lidé ve společenství víry i
v osobní pokoře, bázni a radosti přijímají – přes vlastní nehodnost –
Boží dar smíření a spásy. Staré zlidovělé rčení „Ve víně je pravda“
získává z tohoto duchovního pohledu nepředstavitelně zásadnější a hlubší
rozměr, neboť toto víno neprosakuje do naší mysli a nerozvazuje nám jazyk,
ale prosakuje do naší věčnosti a rozvazuje nám pouta smrti… A
přesto může spojení vína a krve vyvolávat děsuplné představy a zážitky
z minulosti. Jejich hrůza mě osobně paradoxně velice pomohla ba
zklidnila. Jde o to, že zažívám velice nepříjemné chvíle a pocity úzkosti při
letu v letadle. Vždy se vynoří – po čase zase rozplynou. Nezbytné ovšem
je, kromě modlitby, stále odvádět a rozhánět černé myšlenky. Stejně,
jako si velice hladový člověk příliš nevybírá jídlo, nevybírá si člověk
v úzkosti ani podněty k rozptýlení – to byl důvod, proč jsem při
návratu z dovolené otevřel časopis aerolinií a začal číst článek o
pěstování vína v Evropě. Jeho začátek mne však tak fascinoval, že jsem
si jej opsal, neboť jsem věděl, že přijde chvíle, kdy se mi bude hodit. Dnes
– po třech letech – ta chvíle skutečně nastala. Cituji: „V prudké stráni
směřující na sever odpočívaly v r. 1942 ve vyhloubených zákopech
tisíce Němců, vojáků Wehrmachtu. Byl mezi nimi i vinař Erich Junger, německý
rodák z rumunského Sibiu. Odehrávalo se to tehdy na ruském Krymu. Zuřila
válka, ale podzimní babí léto poletovalo nad údolím a vzdušné proudy ho
zanášely na protější, sluncem sežehlý jižní svah. Vinice se tam dosud šplhají
do prudkého kopce, který je protkán desítkami sklepů naplněných sudy
s červeným, sladkým a hutným vínem. „Ty sklepy s vínem vyhodili
Rusové do povětří. Strašná rána do byla,“ vzpomíná Erich Junger. „Tisíce
litrů červeného vína se valily z kopce. A ze zákopů se hrnuli Rusové,
bylo jich jako much, a to víno pili z hrnků, nebo ho jen tak chlemtali
ze země. Pak tam leželi a byli opilí. A někdo z našich důstojníků dal
rozkaz a my do nich začali střílet,“ vypravuje starý voják. „Krve tam teklo
moc a míchala se s vínem. Plakal jsem tehdy. Pláči i dnes, když u nás na
mši v chrámu Páně kněz proměňuje víno v Kristovu krev. To si
vzpomenu na Krym a na to pozdní léto,“ tiše pláče vinař Erich Junger. Drastičnost
takové vzpomínky musí být nesmírně krutá, ale na druhé straně, Kristova
bolestně a nevině prolitá krev byla z Boží milosti prolita i za všechny
marnotratně utracené životy i za všechnu bratrovražedně prolévanou krev
v řečišti dějin. Žádný ztracený lidský život nemusí být ztracený u Boha
a v Bohu. Milí
přátelé i když život ještě neztrácíme a lidé kolem nás nejsou stříleni
přepadají nás stejně různé stesky, splíny, úzkosti, pochybnosti i beznaděje.
Dobré víny rozhodně není všelék, ale někdy dokáže člověku jeho situaci
částečně nadlehčit i ulehčit. Toho si byl vědom i autor starozákonní knihy
Přísloví, který v 31. kapitole, verše 6-7 napsal: „Dejte opojný nápoj
hynoucímu a víno těm, kterým je hořko, ať se napije a zapomene na svou
chudobu a na své plahočení již nevzpomíná.“ Bylo
by ale škoda pít víno jen ve chvílích těžkých. Úžasné je, může-li se člověk
napít se svými přáteli a lidmi blízkými, což je jednou ze snah i těchto
komponovaných večerů. A tak na závěr přeji každému z nás, abychom
především dozrávali do stále pevnější naděje Božích zaslíbení, ale také
abychom prožívali lidskou blízkost a sounáležitost a dokázali být dobré mysli
s vínem i bez vína! Přeji každému z nás, abychom na alkoholu nikdy
nebyli závislí a zároveň abychom dokázali vychutnat nejen dobré víno, ale
každý den svého bytí. Autor
knihy Kazatel 9,7 napsal slova, která bychom si mohli odnést jako motto
dnešního večera „prosáklého vínem: “A popíjej své víno s dobrou myslí,
neboť Bůh již dávno našel zalíbení ve tvém díle.“ Amen. |