Lukáš
Volkman: Co je člověk? Gn
1,26 – 27 – I řekl Bůh: „Učiňme člověka, aby byl naším
obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským
ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po
zemi.“ J 4,10 – 14
– Ježíš jí odpověděl: „Kdybys znala, co dává Bůh, a věděla, kdo ti říká, abys
mu dala napít, požádala bys ty jeho, a on by ti dal vodu živou.“ Žena mu
řekla: „Pane, ani vědro nemáš a studna je hluboká; kde tedy vezmeš tu živou
vodu? Jsi snad větší než náš praotec Jákob, který nám tuto studnu dal? Sám z ní
pil, stejně jako jeho synové i jeho stáda.“ Ježíš jí odpověděl: „Každý, kdo
pije tuto vodu, bude mít opět žízeň. Kdo by se však napil vody, kterou mu dám
já, nebude žíznit na věky. Voda, kterou mu dám, stane se v něm pramenem,
vyvěrajícím k životu věčnému.“ Když se lidí zeptáte, jaký je rozdíl
mezi člověkem a zvířetem, nebo co člověka odlišuje od ostatních živočichů,
tak vám každý odpoví, že je to uvědomování si sebe sama, vnímání času, vědomí
konečnosti, která je nevyhnutelná, a dále je to mravní a charakterová
odpovědnost. Na tom se téměř s každým můžete shodnout. Lidství v běžném
slova smyslu je třeba naplnit projevem, který je obecně podle všech norem a
zákonů očekávatelný. Poleze-li člověk po ulici nahý, po čtyřech a s kostí
mezi zuby, je ostatním zřejmé, že s jeho lidstvím nebude něco v pořádku.
Ale spočívá-li lidství v nejobecnější rovině pro všechny rasy,
národnosti, náboženství, kultury, země, města a světadíly v určitém
vědomí a svědomí a projevu (byť vnějšně odlišném), musíme říci, že totéž platí
pro biblický pohled pouze s tím rozdílem, že je rozšířena a posunuta hranice našeho vědomí, projevu,
odpovědnosti, svědomí, ale i omezenosti. A v tomto posunu tkví tajemství
víry i nejhlubší nezbytnost naplnění lidství ke kterému byl člověk stvořen. Naše
odpovědnost je
posunuta nejen na právně stíhatelné činy, ale i na nepostižitelné myšlenky. Naše
vděčnost za
stvoření je rozšířena nejen na rodiče a předky, ale – a to především – na
Stvořitele nebe i země. Naše
láska je rozšířena
z nejbližšího okruhu příbuzenstva, přátel, partnerů a sousedů na všechny
bližní (i když ne ve stejné intenzitě) ale především je rozšířena, ba dokonce
je převýšena, na lásku k Bohu. Naše
vědomí je rozšířeno
nejen na skutečnost konce a skutečnost smrti, ale i na možnost věčnosti –
věčného života. Tímto rozšířením a prohloubením
našeho vnímání a počínání dochází ke zkvalitnění i té základní odpovědnosti,
vděčnosti, lásky i poznání, a tím k naplnění lidství – totiž Božího
stvořitelského plánu. Nemáme mít „podíl práce na polidštění
opice“ – jak napsal Bedřich Engels –, ale můžeme a máme mít podíl práce na
polidštění člověka, aby byl k obrazu Božímu. Obraz ovšem neexistuje, dokud není
namalován, a malování je proces míchání barev, hledání kompozice,
perspektivy, pozadí, motivu – a být v pravém slovy smyslu člověkem k záměru,
ke kterému byl člověk určen, je duchovní proces, na kterém se podílí člověk i
Bůh. A protože bychom bez Boha a Ježíše Krista Boží záměr nepoznali a neměli
bychom tudíž co rozšiřovat a prohlubovat a naplňovat, nemůžeme být na svou
plnost lidství nikdy nadřazeně a domýšlivě pyšní. Když se hovoří o rozšiřování, lidé mají
zpravidla na mysli pozemky či existenční zázemí. Když se hovoří o
prohlubování, mají na mysli zpravidla znalosti a vědomosti (pokud zrovna nekopou
studnu), a když se hovoří o naplňování, mají na mysli zpravidla čas – aby byl
naplněn činorodou prací nebo peněženku, aby byla naplněna patřičným obnosem,
anebo pohár, číši, půllitr – aby byl naplněn patřičným nápojem. Já jsem tyto
pojmy převedl na rozšíření a prohloubení lidskosti, která by měla naplnit
naše lidství, naše poslání, ke kterému jsme byli stvořeni. Člověk je často v metafoře
přirovnáván k nádobě, dokonce i v samotné Bibli. To však není nic
nového. Pojďme se ale nad touto metaforou
zamyslet s určitým, ještě metaforičtějším významem. Člověk svým zájmem a
tím, čím naplňuje svůj čas a život, se vskutku podobá nádobě, schráně či kusu
nábytku. A tak se potkáváme s lidmi, kteří jsou živými džbány na pivo,
půllitry či štamprlátky. Potkáváme se s chodícími knihovnami, potkáváme
se s různými šatníky a almarami plnými oděvů, a narazíme-li na
opravdového hypochondra, potom před sebou máme buď domácí lékárničku nebo
větší urnu. Já sám, abych byl také osobní, jsem podoben skřínce s alternativní
diskotékou a jsou lidé, jejichž zájmy jsou zredukovány na postel nebo
ledničku. Někdo může být podoben truhle s pokladem nedobytným a skrytým,
někdo zase alabastrové nádobě. Některým lidem nevidíte ani pod kabát, a
některým vidíte zas až do žaludku. Jsou lidé, kteří jsou pouhými
pokladničkami – prasátky s dírou v zádech, a ti lépe situovaní jsou
zabezpečenými trezory či vkladními knížkami. A také jsou lidé, kteří vám svým
obsahem připomínají popelnice – samý odpad… Lidé, to je rozlišná směs designů a
funkcí – od archaických vykopávek přes starožitnosti, až po hypermodernu. A
pak jsou i lidé, kteří vám připomínají už jen střepy, a vy litujete, že je
nemůžete dát dohromady – bývaly by to často krásné a funkční nádoby.
Introvertnost a extrovertnost lidské povahy, to je otázka, zda má nádoba
poklop, víko, zátku či naopak je otevřená. To však nebývá to nejpodstatnější.
Podstatné je, aby nádoba měla dno. To je základ. Když teolog Paul Tillich
sundal Hospodina z nebe výrokem že „Bůh je hlubinou našeho bytí“, můžeme
tuto hlubinu připodobnit dnu. Bůh je naším základem. Člověk také Boha často
poznává, je-li doslova a do písmene na dně. A když si položíme otázku, jaké
nádobě byl tedy podoben Pán Ježíš, dostáváme v Janově evangeliu odpověď:
„Já jsem studnice vody živé.“ Na poušti, když člověk po několik dní nesvlaží
rty, těžko může chtít najít něco víc než studnici s vodou anebo oázu.
Náhle všechny šatníky a skříňky, pokladničky, lahve s alkoholem, trezory
a konta či truhly plné pokladů ustupují do pozadí našeho zájmu. Život v tomto světě je životem
na duchovní poušti, neboť jsme přímo obklopeni lidmi, kteří, ač žijí,
postupně umírají duchem, a ani my sami nenalézáme vždy pramen, který nás
obživuje. Studnice vody živé je nenahraditelná – tou my sami být nemůžeme,
ale můžeme z ní čerpat posilu a sami se stát studánkami posilujícími
všechny duchovně žíznivé. S Boží milostí a s Boží pomocí se smíme
proměnit ve studánky naplněné láskou a vírou dříve, než skončíme v rakvích
a urnách, oněch posledních schránkách našeho pozemského bytí. Amen. |