DEVADESÁTÉ VÝROČÍ
CÍRKVE ČESKOSLOVENSKÉ HUSITSKÉ Církev československá
husitská v lednu roku 2010 slaví své devadesáté výročí. Je to příležitost k
zamyšlení... Oslava
devadesátin je i v lidském životě velice významnou událostí, neboť
zdaleka ne každý člověk se jí dožije. Zatím stále ještě (i v rámci
celosvětového průměru) zemře více lidí v poněkud mladším věku, a to
přesto, že se lidský věk stále prodlužuje (nepočítáme-li časy biblických
praotců). Devadesátiny
symbolizují plnost a naplněnost přinejmenším co do časového úseku. Tento věk
je tedy úctyhodným a požehnaným, i přesto, že je zpravidla doprovázen velkým
omezením psychických a fyzických sil, nejrůznějšími zdravotními problémy,
někdy i úplnou nemohoucností – a žel Bohu nezřídka i naprostým přehlížením od
rodinných příslušníků a nejbližšího okolí. Proto
si i mnozí lidé (a to i v mladším věku) stěžují na různé obtíže, cítí se
být na světě zbyteční a překážející a někteří i zcela ztratí chuť
k životu. Tento stav velice vtipně popsal americký herec Milton Berle, a
to výrokem: „Jste ve věku, kdy všechno, čím vás obdařila Matka příroda, vám
bere Otec čas…“ Pro
život ale není nejpodstatnější, o co nás časem obere Otec čas, či co nám
nedala Matka příroda. Podstatný je náš přístup ke všem ztrátám i k celému
našemu bytí. Hudební skladatel židovského původu Irving Berlin, který se
dožil úctyhodných 101 let, tuto skutečnost vyjádřil úměrou, na kterou občas
zapomínáme, a která zní: „Život se skládá z 10% toho, co z něj uděláte,
a z 90% toho, jak ho berete.“ To je také důvod, proč bývají mnohdy lidé
s velice těžkým osudem daleko šťastnější a vyrovnanější než ti, kterým
se daří relativně dobře. Na
všechny pocity úzkosti, beznaděje, marnosti či dokonce vzteku, který může
vysoký věk přinášet a u některých trvale obsahovat, je dobré se utěšit mým
oblíbeným citátem světoznámého politika Winstona Churchilla, který pravil:
„V mém věku si už nemohu dovolit, abych se cítil špatně.“ Jinými slovy –
každý den je přidaným darem, za který máme být vděčni a ze kterého se můžeme
radovat. To
nakonec koresponduje i s naším vstupním textem ze Žalmu 71: „Z mých
úst plně zní tvá chvála, den co den tě oslavuji. Nezamítej mě v čas
stáří, neopouštěj mě, když pozbývám sil.“ (Žalmy 71,8-9) Přes všechny
starosti, obavy, omezení i komplikace, které s sebou vysoký věk přináší
a které přirozeně zaplavují lidskou mysl a vyplouvají na povrch ve formě
stísněnosti, zhoršené nálady anebo nářků a stížností, by víra měla
způsobovat, abychom navzdory tomu všemu nezapomínali ani na „chválu a oslavu“,
jak nám ji připomíná starozákonní žalmista. Vždyť víra přináší naději i tam,
kde již žádné naděje nebylo. Takto
apoštol Pavel definoval v Listě Římanům známého starce praotce Abraháma:
„Proto mluvíme o spravedlnosti z víry, aby bylo jasné, že je to spravedlnost
z milosti. Tak zůstane v platnosti zaslíbení dané veškerému
potomstvu Abrahamovu – nejen těm, kdo stavějí na zákoně, ale i těm, kdo
následují Abrahama vírou. On je otcem nás všech, jak je psáno: ‚ustanovil
jsem tě za otce mnohých národů.‘ Je naším otcem před tváří toho, v nějž
uvěřil, před Bohem, který dává život mrtvým a povolává v bytí to, co
není. On uvěřil a měl naději, kde už naděje nebylo; tím se stal ‚otcem
mnohých národů‘ podle slova: ‚tak četné bude tvé potomstvo.‘ Neochabl ve
víře, i když pomyslil na své již neplodné tělo – vždyť mu bylo asi sto let –
i na to, že Sára již nemůže mít dítě; nepropadl pochybnosti o Božím
zaslíbení, ale posílen vírou vzdal čest Bohu v pevné jistotě, že Bůh je
mocen učinit, co zaslíbil. Proto mu to ‚bylo počítáno za spravedlnost‘. To,
že mu to ‚bylo počítáno‘, nebylo napsáno jen kvůli němu, nýbrž také kvůli
nám, jimž má být započteno, že věříme v toho, který vzkřísil
z mrtvých Ježíše, našeho Pána, jenž byl vydán pro naše přestoupení a
vzkříšen pro naše ospravedlnění.“ (Římanům 4, 16-25) On se stal „otcem
mnohých národů“ právě proto, že navzdory velmi vysokému věku uvěřil
v Boží zaslíbení a tedy ve své budoucí otcovství. Stal se praotcem
stejné víry, skrze kterou máme my uvěřit v Kristovo vzkříšení a tím i ve vlastní
ospravedlnění a život věčný. Proto by navzdory všemu, čím procházíme, měla
naše víra obsahovat vedle naděje také pokoru a vděčnost, neboť Bůh nás na
rozdíl od nás ani v čase stáří neopouští. Přesuneme-li
svou pozornost k církvi, potom je zřejmé, že devadesátiny nejsou nikterak
vysokým věkem. Mnohé církve jsou daleko starší a některé přímo nesrovnatelně!
Přesto je doba nejsilnějšího rozvoje, rozmachu a růstu dávno za námi. Naše
církev působí spíše chatrným a vetchým dojmem, způsobeným nejrůznějšími odchody,
včetně těch na věčnost, a nedostatečným přílivem nových členů. Tělo církve
neprochází dostatečnou regenerací. Paradoxně právě tato situace nedává jenom
možnost odejít, ale dává i možnost k vnitřnímu prohloubení, k posunům
směrem k Ježíši Kristu, což církev teologicky udělala, a k zintenzivnění
pokory a odevzdanosti do rukou Božích. Samotná
existence církví, přes všechnu nadvládu totality, anebo naopak bezbřehé
svobody a konzumnosti, je dokladem Božího působení a naplnění našeho dalšího
textu evangelia: „Řekne jim: ,A za koho mě pokládáte vy?´ Šimon Petr
odpověděl: ,Ty jsi Mesiáš, Syn Boha živého.´ Ježíš mu odpověděl: ,Blaze tobě,
Šimone Jonášův, protože ti to nezjevilo tělo a krev, ale můj Otec
v nebesích. A já ti pravím, že ty jsi Petr; a na této skále zbuduji svou
církev a brány pekel ji nepřemohou.´ (Matouš 16, 15-18) Nepřemožitelnost
církve není dána její silou, ale skrytým, nenápadným a pro většinu očí
neviditelným působením Ducha. Ve víře smíme mít Abrahámovskou naději, že přes
všechno opouštění tolika lidmi do jiných zájmů, oblastí i na věčnost, a přes
všechen nezájem mnohých, kteří zůstali, nebudeme opuštěni Bohem, ani odsunuti
do zapomnění. Slavný
fyzik a myslitel Blaire Pascal moudře napsal: „Podepírá-li církev už jenom
Bůh, je na tom dobře.“ Pravdivost tohoto výroku spočívá v tom, co
vyjádřil apoštol Pavel v 1. listu Korintským, 4. kapitole, druhé
polovině 25. verše „… a slabost Boží je silnější než lidé.“ To není výmluva
ani omluva pro daný stav v církvi, ani to není důvod k sebespokojenosti
či lhostejnosti k následné budoucnosti a dalšímu vývoji. Je to pouze braní na
misku vah i jiných zorných úhlů, než které můžeme vidět a matematicky
spočítat. Je to útěcha a zároveň i výzva, abychom stejně jako Abrahám měli
naději i tam, kde už by ji jiní neměli. A k takovéto biblické víře se potom
váže i odpovědnost a snaha pozměnit stav věcí a hledat nové cesty, nové
možnosti a nová naplnění… Devadesátiny
jsou příležitostí otočit se zpět a to nejen ke vzpomínkám, ale i ke snaze
mnohé pochopit a určitých chyb a omylů se snažit vyvarovat. Dánský myslitel
Soren Kirkegaard měl pravdu, když napsal: „Život se dá pochopit jenom
pozpátku, jenž žít se musí směrem vpřed“. A přesně totéž platí i o životě
církve a v církvi. Závěrem
nelze naší církvi – a tedy i každému z nás – přát nic jiného, než
duchovní růst, povzbuzení a posilu a především pak to nejpodstatnější:
hojnost Božího požehnání s nadějí, že církev přežije každého z nás
a i do budoucna se stane duchovním domovem pro ty, kteří přijdou po nás… |