Lukáš
Volkman IV.
neděle adventní Ž
51,9-14: „Zbav
mě hříchu, očisť yzopem a budu čistý, umyj mě, budu bělejší nad sníh. Dej, ať
slyším veselí a radost, ať jásají kosti, jež jsi zdeptal. Odvrať svou tvář od
mých hříchů, zahlaď všechny moje nepravosti. Stvoř mi, Bože, čisté srdce,
obnov v mém nitru pevného ducha. Jen mě neodvrhuj od své tváře, ducha
svého svatého mi neber! Dej, ať se zas veselím z tvé spásy, podepři mě
duchem oddanosti.“ Ř
10, 9-11: „Vyznáš-li
svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých,
budeš spasen. Srdcem věříme k spravedlnosti a ústy vyznáváme
k spasení, neboť Písmo praví: ,Kdo v něho věří, nebude zahanbenʻ.“ Mt
5,8 ; J14, 1-6: „Blaze
těm, kdo mají čisté srdce, neboť oni uzří Boha. Vaše srdce ať se nechvěje
úzkostí! Věříte v Boha, věřte i ve mne. V domě mého Otce je mnoho
příbytků; kdyby tomu tak nebylo, řekl bych vám to. Jdu, abych vám připravil
místo. A odejdu-li, abych vám připravil místo, opět přijdu a vezmu vás
k sobě, abyste i vy byli, kde jsem já. A cestu, kam jdu, znáte. Řekne mu
Tomáš: ,Pane, nevíme, kam jdeš. Jak bychom mohli znát cestu?ʻ Ježíš mu
odpověděl: ,Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci
než skrze mneʻ.“ Sestry a bratři, milí
přátelé, do mého letošního adventního očekávání Kristova zrození vstoupila
dvě zcela neočekávaná a náhlá úmrtí. Kromě toho je v těchto dnech celý
svět v šoku z neočekávaného a brutálního zavraždění nevinných
dospělých a především pak malých dětí na jedné z amerických škol. Bolest, úzkost, strach a
smutek jsou protipólem Biblických vánočních radostí a naděje, ke které bychom
měli směřovat, ač se to zdá skoro nemožné. A tak jsem se rozhodl vydat
na tuto cestu, která je těžká, zvláště v tomto období, ale na které
můžeme najít i velikou posilu a naději. Všechny biblické texty
jsou úmyslně zaměřené na lidská srdce, onen odvěký symbol zamilovanosti a
lásky nejen k člověku, ale i k Bohu. Jak strašně však mohou být
lidská srdce rozdílná, ale i proměnlivá – od srdcí zatvrzelých a neoblomných
jako kámen, po srdce zraněná a zlomená zradami všeho druhu, přes srdce
sevřená, která nosíme spíše v kalhotách, až po srdce otevřená, vstřícná
a obětující se pro své bližní. – „Srdce,
jak se říká na dlani“. Přemístěním svého srdce z hrudního koše na dlaň
člověk vždycky riskuje větší zranitelnost a zneužitelnost a to zvláště
v době, která preferuje spíše dlaně sevřené v pěst, ostré lokty či
dlouhé prsty, anebo chytrost či přesněji vychytralost – tedy úplně jiné
orgány. Ale o to více je každé takové srdce vzácnější a my bychom na jeho
nositele skutečně nikdy neměli zapomínat. Jak napsal můj otec v jedné
své básni – „Co věcí nosíš
v hlavě, až zapomínáš jedny pro druhé. Vždyť co si nenapíšeš, zapomeneš.
A nos víc věcí v hloubi hrudního koše. Srdce nemá čím zapomínat“.
Srdce by tedy nemělo být pouze pumpou našeho těla, ale též spolutvůrcem
našich vztahů, našich rozhodnutí a místem přebývání a žití našich bližních. A
právě vás, které znám, i ti, které mám na mysli, měli srdce široké a veliké,
do kterého se vešli nejen lidé blízcí či vybraní přátelé, ale i ti, kteří
potřebovali pomoct. Srdce přetékající nezištností, nevypočitatelností a
obětující se láskou a službou je srdcem čistým. A z toho důvodu jsem
četl Kristovo zaslíbení z 5. kapitoly, 8. verše Matoušova evangelia: „Blaze těm, kdo mají čisté srdce, neboť
oni uzří Boha“. Čistota srdce, jak vidět, není jen podmínkou opravdového
přátelství, oblíbenosti a dobrých mezilidských vztahů, ale též i uzření Boha.
A protože Boha nelze v plnosti spatřit v tomto pozemském světě, to
by žádný člověk nevydržel, to lze až v životě věčném, je jasné, že
čistota srdce je jakousi vstupenkou do království nebeského. Čistota srdce,
jakkoliv je v dnešní době přehlížena, podceňována či dokonce vysmívána,
v očích Božích má své nezastupitelné místo. A právě proto je zvláště
v době končícího adventu zapotřebí nejvíce zdůraznit. Vždyť advent je
očekáváním a poté i zakoušením Božího příchodu, Boží blízkosti a přítomnosti,
která přichází nejen na zem, ale která chce vstoupit i do našich myslí a
srdcí a očistit je, prozářit je a povzbudit. Přes všechnu bolest, smutek,
nervozitu a úzkost, která i vánoční svátky může provázet a narušovat jejich
klid a atmosféru, smíme i my, z milosti Boží, osobně přijmout útěšná
slova zvěstovaná biblickým pastýřům. „Nebojte
se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid. Dnes se vám
narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově“. Čistota srdce, stejně jako
čistota čehokoliv jiného, není jednou daným stavem. Ona se musí udržovat,
obnovovat a někdy i pracně znovu vytvářet. Úklidům vnějšího prostředí však
zpravidla věnujeme více času i námahy, než těm vnitřním. Jak velmi výstižně
napsal můj otec, kterého mi dovolte ještě jednou ocitovat básní s názvem
Zgruntu. „Nablýskaná okna nové záclony
– domácnost úklidem přímo znásilněná v nastavených nocích. Ale když On
chce vejít do tebe i do mě – tam nestihli jsme vygruntovat“. Kéž by i tato chvíle,
odkaz našich blízkých a biblická zvěst byly příležitostí k vnitřní
očistě, k zamyšlení nad smyslem života i obsahem nadcházejících svátků a
též k přijetí nenahraditelnosti Boží pomoci. Text druhý z Janova
evangelia je ještě více povzbuzující. Vždyť hned v prvním verši Jan
říká: „Vaše srdce ať se nechvěje
úzkostí.“ A v dalších verších hovoří o příbytcích v domě svého
Otce, a o tom, že jeho odchod z tohoto světa je prostorem
k připravení místa pro nás, kam jsme skrze víru v Kristovu výkupnou
smrt na kříži a jeho následné vzkříšení pozváni. Každému z nás je i po
smrti nabídnut domov. A právě v tom je
těžiště, síla i velikost vánoční radosti, kterou bibličtí pastýři uslyšeli,
přijali, zvěstovali dál a po té oslavovali. Radost, která je už za dveřmi a
kterou se Boží dílo spásy započalo. Jde jen o to, nebýt v tomto svém
pozemském životě duchovními bezdomovci a ztracenci. Jde jen o to, abychom
přinejmenším jako nevěřící Tomáš si alespoň někdy kladli stejnou otázku. „Pane, nevíme, kam jdeš. Jak bychom mohli
znát cestu?“ Na naše nevědomí, jeli spojené s upřímným hledáním a
zájmem, dává Bůh zpravidla odpověď v podobě daru víry. Na tu jsme totiž
se svým rozumem, se svými vědomostmi, dovednostmi i zkušenostmi absolutně
krátcí. Určující je ona čistota srdce, o které už byla řeč. Nakonec i Tomáš dostal
odpověď. Odpověď, která nám nemusí říci vůbec nic, anebo naopak pro nás může
být životním směrem, cílem a největší posilou i nadějí, neboť – cesta za
Kristem a v Kristu, který se pro nás osobně stal i Pravdou, vede dál než
k jisté smrti – ona vede až do života věčného. Proto v našem
posledním verši čteme o tom, že Ježíš Kristus je nejen cestou a pravdou, ale
i životem – a když toto přijmeme, potom se naše srdce už skutečně nemusí
chvět žádnou úzkostí ani strachem. Milí přátelé, ze srdce
přeji každému z nás, aby nám všichni naši bližní – ti kteří již odešli.
i ti, co zůstávají i nadále, leželi na srdci či v něm, a přeji nám,
abychom i my obývali tyto prostory a nikomu zbytečně neleželi v žaludku
či ještě někde jinde. Ale
především přeji nám všem a to zvláště na prahu vánoc, abychom svá srdce
dokázali otevřít i lásce Boží, která se i pro nás v Ježíši Kristu
zjevila, jak napsal autor 1J 4,9: „V
tom se ukázala Boží láska k nám, že Bůh poslal na svět svého jediného
Syna, abychom skrze něho měli život“. Amen. |